Hålogalandsvegen går blant annet gjennom Gullesfjord-krysset der E10 møter rv. 85 til Sortland. Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen.

Vegvesenet starter markedsdialog om OPS-prosjekt til 8,9 milliarder

Vegvesenet starter markedsdialog om omstridt megakontrakt. Vil ha én-til-én-møter om OPS-prosjektet Håloglandsvegen.

Statens vegvesen er i planleggingsfasen for konkurranse om OPS-kontrakten for E10/ rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt (Hålogalandsvegen).

Prosjektet omfatter en strekning på 82 km fordelt på 55 km tofelts veg og 27 km tuneller.

Prosjektkostnaden er estimert til 8,9 milliarder kroner.

– Vi utarbeider for tiden prosjektets konkurransegrunnlag, og ønsker å sikre at rammene for konkurransen er så gode som mulig, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i en pressemelding. 

– I den forbindelse vil vi avholde møter med leverandører som kan ha interesse for, eller ønske om å delta i konkurransen, sier hun videre.

Statens vegvesen ønsker å få innspill fra markedet på krav og premisser for konkurransen som snart skal lyses ut.

– Vi er lydhøre for hva markedet opplever som utfordringer og muligheter med dette OPS-prosjektet, sier Sandvin.

Skal ikke ha fordeler

Ifølge Sandvin vil Statens vegvesen vil iverksette tiltak for å sikre at leverandører ikke får en urimelig konkurransefordel av deltakelse i slike møter, dersom man senere deltar i konkurransen.

– Dette er i tråd med anskaffelsesforskriften § 12-2, skriver Vegvesenet i meldingen. 

Felles informasjonsmøter

Statens vegvesen vil senere arrangere et felles informasjonsmøte om prosjektet og den aktuelle OPS-kontrakten.

Dette vil skje etter at Stortinget har behandlet proposisjon om gjennomføring av prosjektet.

Kritisk bransje

Den norske anleggsbransjen har vært kritiske til Statens vegvesen om å gå ut i markedet med en kontrakt på nærmere ni milliarder.

Arild Østgård som er styreleder i EBA avdeling Hålogaland og administrerende direktør i Peab Bygg Norge, sa i vår til Byggeindustrien at en OPS-kontrakt på denne størrelsen, nærmest er uoppnåelig for nordiske aktører.

Østgård hadde til en viss grad forståelse for at Statens vegvesen går for én stor kontrakt når OPS-modellen velges for strekningen, men han var i tvil om det norske entreprenørmarkedet er klar for en kontrakt på ni milliarder.

– At denne kontrakten er for stor er ikke bare noe lokale- og regionale entreprenører i Nord-Norge mener. Dette er også en oppfatning de største entreprenørene i Norden deler. Jeg tror ikke prosjektet er interessant for NCC og Skanska, og jeg vet Peab vurderer kontrakten for stor. Jeg tror heller ikke en slik jobb er aktuell for AF Gruppen eller Veidekke. Det betyr i praksis at denne kontrakten går til en europeisk aktør eller kanskje et kinesisk selskap, sa Østgård.

Utenfor Veidekkes strategi

Også hos Norge største entreprenør, Veidekke, har de vært lunkne til kontrakter av denne størrelsen.

– Begge de to kommende OPS-prosjektene (Hålogalandsveien og Sotra-sambadet journ. anm.) er langt utenfor vår strategi når det gjelder total størrelse og årlig omsetning. Dersom konkurranseloven hadde vært krystallklar på hva som er tillatt og ikke tillatt når det gjelder samarbeid, så kunne slike oppgaver muligens vært løst med norske arbeidsfellesskap, men slik dette forholder seg i dag så vil disse kontraktene mest sannsynlig gå til utenlandske selskaper, noe vi selvsagt beklager, sa Øivind Larsen, konserndirektør anlegg i Veidekke til Byggeindustrien i september.

Her er veiledende kunngjøring på ww.doffin.no