Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Kinesisk entreprenør rekker ikke sluttfrist på Beitstadsundbrua

14. november meldte Statens vegvesen at de som jobber på brua kan spasere tørrskodd over Beitstadsundet. I løpet av de siste fjorten ukene er 33 dekkeseksjoner blitt støpt, i tillegg til landkar og vingemurer. Arbeidet omfatter blant annet rundt 5.500 kvadratmeter forskaling, montering og binding av omtrent 750 tonn armering og 2.750 kubikkmeter betong. Foto: Statens vegvesen

Publisert: 22.11.2019 13:06. Sist endret: 22.11.2019 13:09.

På grunn av en tidkrevende anbudsrunde, fikk Sichuan Road and Bridge Group skjøvet på sluttfristen for Beitstadsundbrua med en måned. Men kineserne rekker ikke å bli ferdig med alt innen gjeldende frist 6. desember. – Vi styrer fortsatt mot åpning før jul, men er avhengig av at været spiller på lag med oss.

  • Nasjonal rassikringsgruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging

  • Fare for nye ras fra fjellparti - E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer

  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Nettleder

Spennende strukturendringer på gang

Les også:

  • Viktig gjennomslag for byggenæringen
  • Nå skal det regnes på tidenes utbygging i Norge
  • Store endringer for bemanningsbransjen
  • En ny hverdag venter de ansatte i Statens vegvesen
  • Permitteringer i anleggsbransjen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Erik Dale

«Orgkulnisasjongatur»
Les mer

Les også:

  • Digitalisering av byggenæringen, hvorfor er det så viktig at lederne engasjerer seg?
    Jon Karlsen
  • Det norske bygge- og anleggsmarkedet fortsatt en mygg i europeisk målestokk
    Bjørn-Erik Øye
  • Skitne penger i bygg og eiendom?
    Av Tor Dølvik Spesialrådgiver i Transparency International Norge
  • Løft blikket - selv mindre fag gir store ringvirkninger
    Ane Dyrnes
  • Innlegg: MVA-påstander i strid med gjeldende rett
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nasjonal rassikringsgruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging
  • Fare for nye ras fra fjellparti - E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke
  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer
  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta
  • Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser Nye Veier vil bruke i E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen
  • Innlegg: MVA ved omtvistede krav - misforståelser og avklaringer
  • Får 14 millioner til å skape utslippsfri byggeplasser
  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • Nedbemanning ved NorStone – inntil 15 ansatte blir berørt
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skøyen Atrium III

Flere prosjekter

  • Tordenskiold Brygge
  • Røros vgs
  • E18 Rugtvedt - Dørdal
  • Finansparken Bjergsted
  • Akershøyden
  • Labo
  • Lyngen
  • Klosterøya Vest
  • Gåseid Terrasse
  • Mikkelsveien 34
  • Quality Hotel River Station
  • MAX-bygget
  • Dronninglunden
  • Dikeveien 45
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Flere kontrakter

  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • AF Gruppen får nytt Ørland-prosjekt
  • J.I. Bygg bygger ut på Ås videregående skole
  • Syljuåsen bygger ny fabrikk for Trox Auranor på over 13.000 kvadratmeter
  • AF Gruppen utvider AI-avtale med Spacemaker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Markerte et kvart århundre med Våtromsnormen

  • Maskinfører i cowboybransjen

  • I Åke Larson Construction fortsetter festen 15 år etter at selskapet forsvant

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
28.01 Enovakonferansen 2020
29.01 Betongindustridagene 2020
04.02 Byggavfallskonferansen 2020
18.02 bautec 2020
23.03 buildingSMART International Standards Summit 2020
25.03 Byggedagene 2020
04.09 Vi Bygger Bergen 2020
21.10 Norsk Betongdag 2020
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Sprenger første salve for ny jerbanetunnel under Moss

  • Jarle Edgar Gausen nytt æresmedlem i NFF

  • Bygger med elementer

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Jo Bernt Brønstad Statens vegvesen foto Sindre Sverdrup Strand
 

Prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen. Arkivfoto: Jo Bernt Brønstad

Det sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens Vegvesen til Byggeindustrien.

Opprinnelig var sluttfristen for Beitstadsundbrua satt til 31. oktober 2019, men på grunn av en tidkrevende anbudsrunde, ble Vegvesenet og Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) enige om ny sluttfrist 6. desember.

Denne datoen klarer de ikke å nå, ifølge prosjektlederen i Vegvesenet.

– Vi har en del aktivitet nå i sluttfasen som er temperatur- og væravhengig. Det gjør at vi ikke blir ferdig med alt innen 6. desember. Men vi styrer mot åpning før jul, og vi har noen tanker om 19. desember, sier Jo Bernt Brønstad.

Men helt sikker er han ikke.

– Nei, det er som sagt noen usikkerhetsmomenter i form av vær og vind som vi ikke rår over. Men hele betongdekket er nå støpt ferdig, og det gjenstår å få på plass noen kantdragere langs brua der rekkverket skal monteres. I tillegg gjenstår rengjøringsarbeid og siste behandling av stålkassen, som er den bærende stålkonstruksjonen, sier han.

Les også:
  • Blodrødt for kinesisk entreprenør - tok et tap på 175 millioner i Norge i fjor
  • Da Kinas tredje mektigste mann besøkte Norge, fikk kinesiske entreprenører vist seg frem under topptung næringslivskonferanse

Teltes inn og varmes opp

Stålkonstruksjonene skal teltes inn og varmes opp for å få temperaturen høy nok til at man kan få på siste strøk med maling.

– Det er seks vogner på litt over 20 meter hver som skal flyttes bortover under malingsarbeidene, og det vil være en tidkrevende prosess å flytte teltene og varme opp etter hvert som vi beveger oss. I den perioden er vi avhengig av at det ikke kommer for mye vind slik at vi unngår uønskede hendelser, sier Brønstad.

Asfaltdekket kommer heller ikke på plass når brua gjøres klar for åpning. Asfalten skal legges våren 2020 når været i Trøndelag er mer gjestfritt.

– Trafikken må gå på betongdekke frem til våren, men dette var vi klar over kunne bli en utfordring da vi valgte å forskyve sluttdato for brua. Vi var klar over at vi ville gå inn i en utfordrende værperiode i den siste fasen, og for å få nødvendig asfaltkvalitet velger vi å legge den når det er mildere, sier Brønstad.

Les også:
  • Etter regjeringens Kina-besøk i vår har Kinas største entreprenør vært i flere møter med Vegvesenet og Nye veier
  • Kinesiske CCCCs Vegvesen-kontakt startet med en hilserunde og en direktemail til næringsministeren

Ingen ringvirkninger for økonomien

Han sier forskyvningene ikke vil ha noe å si for økonomien i prosjektet.

Beitstadsundbrua har en entreprisekostnad på 280 millioner, og ifølge prosjektlederen vil sluttsummen for brua ende i det området.

Men for hele utbyggingen av Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm, som har en kostnadsramme på 1,7 milliarder kroner, så har Statens vegvesen oppnådd en besparelse på hele 200 millioner kroner.

– Vi har delt inn prosjektet i fire entrepriser, og fått kontraktene spesifikt tilpasset vårt marked. Det har vært svært gunstig for prosjektet, sier Jo Bernt Brønstad.

– Byggeindustrien meldte i går at den kinesiske entreprenøren har tatt et stort tap i 2018. Er du klar over at selskapet gikk med 175 millioner i minus i fjor?

– Nei, det var ukjent for meg, og det har jeg heller ikke noen tanker om. Jeg kjenner kun situasjonen for prosjektet vårt, og per nå er vi der i henhold til kontrakt.

Tolker

Bruprosjektet i Trøndelag er kinesiske SRBGs andre prosjekt i Norge, og prosjektlederen i Norge mener samarbeidet har fungert greit.

Men noen nye utfordringer har de møtt på underveis. Med norsk som kontraktspråk i et prosjekt med en kinesisk entreprenør, har det krevd nye aktører på prosjektet.

– Vi har faste byggemøter og samarbeidsmøter, og i og med at disse møtene foregår på norsk, så stiller entreprenøren med sine tolker. Det er en litt annerledes måte å jobbe på, men vi har løst det greit.

– Er det ikke en fare for at ting blir «lost in translation»?

– Man må være bevisst på at det kan skje, og det krever at man er presis i formuleringene. Vi må få bekreftelse på at ting er forstått riktig.

– Det er arbeidskrevende?

– Vi opplever det ikke sånn i hverdagen, men det er noe vi må ha fokus på. Vi må sikre oss at kommunikasjonen er god, sier Brønstad.

– Men dette samsvarer ikke helt med de opplysningene som kom frem i april da Trønder-Avisa fikk innsyn i referat fra byggemøter. Der kommer det frem at det har vært mangel på tolker fra entreprenøren som har vært en utfordring for kommunikasjonen i prosjektet?

– Ja, det er riktig at det har vært mangel på tolker. Poenget er at vi må være bevisst på dette, og vi har hatt fokus på det. Gjennom byggemøter har vi registrert at ikke alt har vært som ønsket, og da må vi om nødvendig reagere og sette frister for at ting skal komme på plass. Det har vi gjort, sier Brønstad.

40 kinesere på anlegget

I Beitstadsundbrua har i byggeperioden jevnt over vært 40 kinesere i Trøndelag. Fem av dem har lederroller, mens 35 er arbeidere.

I tillegg leier SRBG inn både norske og utenlandske medarbeidere i prosjektet.

– I den norske delen av anleggsbransjen er det uro knyttet til kinesiske entreprenører, og LNS-sjef Frode Nilsen mener norske myndigheter ikke vil ha nubbesjanse å kontrollere ting som lønns- og arbeidsvilkår. Hvordan har dere håndtert dette?

– Dette er en del av byggemøtene og den ordinære kontraktaktiviteten vi har i prosjektet. Vi får den dokumentasjonen vi etterspør fra entreprenøren.

I artikkelen fra april i Trønder-Avisa kommer det også frem at Statens vegvesen ved flere anledninger truet med å stanse arbeidene på brua på grunn av HMS-brudd.

SRBG svarte da på kritikken ved å ansette en nordmann som fikk ansvaret for HMS-arbeidet.

Byggeindustrien har ikke lyktes med å få kontakt med den kinesiske entreprenøren.

Les også:
  • Kineserne kommer…
  • Anslår at boltebruddet på Hålogalandsbrua vil koste noen titalls millioner - ekspertutvalg skal finne ut hvem som bør ta regningen
  • Konkurs etter oppdrag for kinesisk entreprenør
  • Truet med å stanse arbeidet på Beitstadsundbrua

Nøkkelord:

Anlegg, bru, Bru
Steinras på E18 

Fare for nye ras fra fjellparti
- E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

Ras 

Nasjonal rassikrings-gruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging

 

EBA reagerer på anskaffelsesprosessen for ny idrettshall i Stryn – idrettslag mener Kulturdepartementet ga innspill om entreprenør

 

Nedbemanning ved NorStone

– inntil 15 ansatte blir berørt

 


Taket ditt er mer verdifullt enn du tror

 

AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt

 

Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen