Sichaun Road and Bridge Group la seg langt under konkurrentene da de kjempet om å vinne Beitstadsund-kontrakten i Trøndelag. Årsregnskapet viser at de omsatte for cirka 253 millioner i Norge i fjor og at de tapte rundt 175 millioner etter skatt. Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Blodrødt for kinesisk entreprenør - tok et tap på 175 millioner i Norge i fjor

Sichuan Road and Bridge Group fikk bygge bru i Trøndelag etter å ha vunnet med et anbud som lå 41 millioner kroner under sin nærmeste konkurrent. Regnskapstallene til kineserne viser at bruprosjektet har vært alt annet enn lukrativt for selskapet.

Det ble bråk da Sichuan Road and Bridge Group ble i 2017 valgt som entreprenør på Beitstadsundbrua i Trøndelag. Bruprosjektet er en del av Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm i 2017.

Fylkesrådet i Trøndelag forkastet først tilbudet fra kineserne fordi Norge ikke hadde handelsavtale med Kina, fylket snudde og Vegvesenet ga likevel kontrakten til kineserne.

Tildelingen endte med klager fra både Skanska og PNC, fordi de mente at kineserne ikke oppfylte kvalifikasjonskravene til Vegvesenet.

Men verken Skanska eller PNC ble hørt, og siden tildelingskriteriet var pris, var det statseide kinesiske selskapet overlegne.

Slik så det ut da Statens vegvesen åpnet anbudsprotokollen for Beitstadsundbrua:

  • Sichuan Road & Bridge: 276.840.901,40
  • Skanska Norge: 338.638.086
  • PNC Norge AS: 317.860.384,62

Det betyr at det skilte 41 millioner kroner, eller 12,9 prosent, mellom SRBGs tilbud og PNCs tilbud.

Differansen mellom Skanska og SRBG var nærmere 62 millioner kroner. Det utgjør en forskjell på 18,25 prosent.

Stortap

2018-regnskapene til kinesernes norske selskap viser at brua i Trøndelag har vært alt annet enn en økonomisk bærekraftig for SRBG.

I 2018 omsatte SRBG for 253,1 millioner kroner. På bunnlinja var det blodrødt med årsresultat som viste et tap på 175 millioner etter skatt.

NUF-selskapet, som ble registrert i 2014, har på sine fem første leveår tapt totalt 195 millioner.

Tapene skremmer ikke SRBG, og de ser på satsingen i Norge som en langsiktig investering. I årsberetningen for 2018 skriver de at de forventer at de pågående prosjektene i Norge blir tapsprosjekter, men at de ser på markedet som attraktivt og at de derfor har valgt å etablere seg med et eget kontor i Oslo.

Tapte 14,1 millioner i arbeidsfellesskap

SRBG etablerte et arbeidsfellesskap sammen med serbiske VNG og vant kontrakten på Hålogalandsbrua. SRBG tok senere over alle forpliktelsene overfor Statens vegvesen etter uenigheter i arbeidsfellesskapet. Foto: Line Vestnes, Statens vegvesen

Også arbeidsfellesskapet mellom SRBG og det serbiske selskapet VNG tapte penger i fjor.

Joint venture-selskapet fikk stålkontrakten på Hålogalandsbrua, men SRBG tok tidlig over alle forpliktelsene overfor Statens vegvesen etter uenigheter med den serbiske partneren.

I Joint Venture SRBG-VNG ANS var tapet i fjor på 14,1 millioner kroner.

Ambisjoner

Byggeindustrien har ikke lykkes med å få en kommentar fra SRBG knyttet til tapene i 2018, men i et intervju med NRK nylig, la de ikke skjul på sine ambisjoner i Norge:

– Vi har allerede etablert oss på det norske markedet og denne posisjonen ønsker vi ikke å miste. Vi ønsker å gå dypere inn i utbygging, og utføre arbeidet enda raskere, sa direktør Sun Yun i Sichuan Railway Investment Group (SRIG), morselskapet til SRBG, til NRK.

– I tillegg til å utføre byggeprosjekter, tar vi også sikte på å investere i norsk infrastruktur, sa Sun Yun.

Han mener det kinesiske markedet ikke er stort nok for en entreprenør med vekstplaner.

– Det kinesiske markedet er enormt, men det globale markedet er langt større. Derfor er det selvsagt slik for vårt selskap at vi må satse i utlandet, sier Sun.

SRBG har i tillegg til Norge og Kina, aktivitet i land som Eritrea, Tanzania, Kambodsja og De Forente Arabiske Emirater.

Advarsler fra bransjen

Konsernsjef i LNS-Gruppen, Frode Nilsen, er én av dem som har ropt varsku om utviklingen.

Han frykter konkurser i den norske anleggsbransjen dersom store kinesiske entreprenører får fotfeste i det norske markedet.

– Det er tøft nok som det er, om vi ikke skal konkurrere med gjennomsubsidierte statseide kinesiske entreprenører også. Det må stilles strenge krav, spesielt når vi vet hvor mye kritikk Kina har fått for brudd på menneskerettigheter. Myndighetene vil ikke ha nubbesjanse til å kontrollere arbeidsforholdene i kinesiske selskaper, sa nylig Frode Nilsen til Byggeindustrien.

Nilsen snakket også om de kinesiske entreprenørenes norgessatsing i den siste episoden av podkasten Byggeplassen.

Podkasten hører du her:

Er du mer nysgjerrig på kinesiske entreprenører i Norge, så skrev Byggeindustrien nylig om Sichuan Road and Bridge Group og China Communications Construction Company som sammen fikk vise seg frem på en høynivå-rundebordskonferanse i Oslo i vår.

Nærings- og fiskeridepartementet og det kinesiske næringsdepartementet var vertskap for konferansen, mens NHO og den kinesiske ambassaden var fasiliterte arrangementet.

Du kan også lese Byggeindustriens avsløring fra 2017 om hvordan en hilserunde på en mottakelse i Shanghai der statsminister Erna Solberg og daværende næringsminister Monica Mæland deltok, endte opp med en rundreise for CCCC på norske prosjekter tilrettelagt av norske veimyndigheter.