Soknedalstunnelen skal etter planen åpnes i 2020.

- E6 Soknedal i rute

Statens vegvesen begynte høsten 2017 arbeidet med ny tofelts vei med forbikjøringstrekninger på den ulykkesutsatte veistrekningen mellom Vindåsliene og Korporalsbrua i Trøndelag, og i Soknedalstunnelen er hovedentreprenør AF Anlegg AS nettopp ferdig med montering av veggelementer.

Prosjektet har en totalkostnad på 1,6 milliarder kroner (2017-kroner) og innbefatter blant annet to nye E6-bruer, toplanskryss i Soknedal sentrum og en 3,6 kilometer lang tunnel.

Hovedentreprenør er AF Gruppen, som selv har stått for mye av arbeidet med de store konstruksjonene i prosjektet, herunder splitter nye Soknedalstunnelen.

- Strekningen herfra og inn mot Soknedal sentrum har i alle år vært en utsatt veistrekning, spesielt på vinterstid da det kan bli ekstra glatt langs elva. Med Soknedalstunnelen på plass så vil trafikksikkerheten bli en helt annen, forklarer arbeidesleder i AF Gruppen Roger Nessemo.

Statens vegvesen melder at det i tunneltaket pågår montering av isolasjon og sprutbetong i den nordligste delen fram mot jul. I den sørligste delen av tunnelen er ektroentreprenøren i gang med montasjearbeid. Mye utsyr skal inn i tunnelen, blant annet kabler, lysarmatur, digitale skilt, kameraovervåkning, flere typer sensorer, ventilasjonsanlegg, telefon/mobil, nødnett og totalt fire strømtrafoer.

Gjennomslaget i Soknedalstunnelen ble gjort allerede i januar - ett år etter at første sprengningssalve ble fyrt av. Totalt er det tatt ut 385.000 kubikkmeter fast fjell.

De siste månedene har det blitt jobbet med selve veien og innredningen av tunnelen.

- Før vi kunne gå i gang med andre tiltak var vi nødt til å legge ferdig rørledningene i undergrunnen. Etter at ledningene var lagt måtte vi frostsikre 500 meter inn fra hvert tunnelinnslag. Til dette benyttet vi et 30 centimeter tykt lag med Leca-kuler, forteller Nessemo.

Han anslår at man vil bruke et sted mellom 7.000-8.000 kubikkmeter med Leca-kuler i Soknedalstunnelen.

- Vi skal fylle deler av tomrommet mellom fjellveggen og veggplatene med Leca-kuler, forklarer Nessemo.

- Den enkle logistikken gjør at man sparer mye tid, noe som er ekstra viktig i store prosjekt som dette, forteller salgssjef for Leca Nord, Frank Nornberg.

Soknedalstunnelen skal etter planen åpnes i 2020.

På befaring i Soknedalstunnelen - f.v. salgssjef for Leca Nord Frank Nornberg, arbeidesleder i AF Gruppen Roger Nessemo og kontrollingeniør Odd Bjørnar Nås (45) i Statens vegvesen.