Avdelingsleder i NIRAS Theis Tarp Rasmussen ser sammen med prosjektsjef i NIRAS Kjell Nykmark frem til å være en del av dette hektiske, men spennende prosjektet, som involverer vanskelige grunnforhold.
– Vi er glade og stolte over at Veidekke, som er entreprenør på oppgaven, har valgt oss som rådgiver på dette store infrastrukturprosjektet. Gjennom hele tilbudsfasen har vi hjulpet Veidekke med å utvikle det optimale prosjektet. Samarbeidet har vært tett og åpent, og at de har valgt å fortsette samarbeidet med oss i anleggsfasen er en stor anerkjennelse av det arbeidet som er gjort, forteller avdelingsleder Theis Tarp Rasmussen.
Direktør for NIRAS Norge AS, Janne Aas-Jakobsen, har vanskelig for å skjule sin begeistring over de nye oppgavene.
– Med disse to totalentreprisene tar vi neste skritt i utviklingen av vårt skandinaviske firma. Det er et av de største prosjektene vi har vært med på i Norge, og det viser anda en gang verdien av sterke partnerskap lokalt og gode kunderelasjoner, sier hun.
NIRAS skal sammen med Dr. Techn. Olav Olsen blant annet stå for prosjekteringsledelse, den samlede 3D-modellen av prosjektene, fjelltunnel, betongkonstruksjoner, cut-and-cover-tunnel, drenering, ledningsomlegninger, omlegning av veier samt underbygningen for den nye jernbanen. Veidekke har engasjert NGI til å ta seg av grunnforhold og ILF til å prosjektere løsmassetunnelen.