– Det er på høy tid at enda flere offentlige og private innovasjonsprosjekter utnytter det enorme potensialet som ligger i designdrevet innovasjon. Ved å sette brukerne i sentrum får vi mer treffsikker og samfunnsnyttig nyskaping, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA) i en pressemelding.
Guiden er en bestilling fra Næringsdepartementet, og er satt sammen av DOGA. I neste års statsbudsjett peker Regjeringen på brukerorientert tjenestedesign som en god metode for å utvikle bedre tjenester, produkter og konsepter.
– Med denne guiden kan ledere komme i gang med designdrevet innovasjon. Dette kan gi mer kostnadseffektive og bærekraftige produkter og tjenester, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Guiden skal inneholde all informasjon beslutningstakere i næringsliv og offentlig sektor behøver for å starte opp og gjennomføre et designdrevet innovasjonsprosjekt. Den består blant annet av artikler, illustrasjoner og huskelister, til konkrete eksempler på prosjekter der metodikken er brukt med stor suksess.
- Dette er første gang slik informasjon er samlet på ett sted på norsk, heter det i meldingen.
Blant eksemplene på vellykkede norske designdrevne prosjekter finner vi Oslo Bysykkel. Da Urban Infrstructure Partner overtok driften av byens sykkeldelingstjeneste i 2016, gikk de i gang med et omfattende arbeid for å gjøre tjenesten synligere, bedre og mer nyttig for innbyggerne. I løpet av ett år ble bysykkelbruken doblet i hovedstaden.
Et annet eksempel stammer fra brystkreftavdelingen til Oslo universitetssykehus (OUS). I 2013 gikk ventetiden for utredning av brystkreft fra opptil tre måneder og ned mot sju dager.
- Nøkkelord
- Arkitektur
- Arkitekter