Fredag 15. november åpnet det nye kryssingssporet. Bane NOR melder i en melding til Byggeindustrien at kryssingssporet på Kvam er forlenget fra 517 meter til 881 meter. 196 millioner kroner er investert i skinner, sviller, pukk, ledningsnett og signalanlegg.
– Hensikten er å flytte mer av godstrafikken fra E6 og rv. over til Dovrebanen. Mer gods fra veg til bane, er oppdraget. Gevinsten blir mindre utslipp og mer sikker og effektiv langtransport av gods, skriver Vibeke Aarnes, konserndirektør infrastrukturdivisjonen i Bane NOR i meldingen.
Sentrale personer i prosjektet. Fra venstre: Prosjektleder i Bane NOR, Jan Gunnar Sølberg, ordfører i Nord-Fron kommune Rune Støstad, konserndirektør for infrastrukturprosjekter i Bane NOR, Vibeke Aarnes, prosjektdirektør Jaon Brede Dukan og prosjektsjef Stine Wist.
I dag er godstogene inntil 450 meter lange. Jernbanedirektoratet legger i sin nye godsstrategi til grunn at det på Dovrebanen er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt å satse på 600 meter lange godstog. En forlengelse på 150 meter gir plass til 16 ekstra containere på hvert tog. En trailer tar to slike containere. Med ny lengde på godstogene kan åtte ekstra trailere «ta toget» på hver tur. 15. november passerer 16 godstog over Kvam kryssingsspor. 16 x 8 = 128.
– Med flere lengre kryssingsspor som dette, kan altså 128 trailere erstattes med containervogner hvert døgn, opplyser Aarnes.
- Nøkkelord
- Jernbane
- Anlegg
- Bildekarusell