Fabrikkanlegget som Boen startet i Litauen i 2000 og har utviklet frem til 2013, og som Bauwerk Boen AG har videreutviklet

Johan G. Olsen AS selger seg ut av parkettindustrien

Det tradisjonsrike industrikonsernet Johan G. Olsen AS har solgt seg helt ut av parkett-industrien gjennom salget av sin 33,2 prosent eierandel i det Europeiske parkettkonsernet Bauwerk Boen AG.

Johan G. Olsen konsernet kjøpte i 1939 sagbruket på Tveit og begynte å produsere massiv eikeparkett under varemerkenavnet Boen. Boen-konsernet representerer en betydelig industrihistorie på Sørlandet, og konsernet har utviklet seg til et internasjonalt industrikonsern.

– Med fabrikkanlegg og hovedkontor på Tveit, og senere datterselskaper og fabrikkanlegg i henholdsvis Tyskland og Litauen og Kaliningrad, utviklet Boen konsernet seg til å bli en betydelig aktør i europeisk parkettindustri. For å møte et konkurranseutsatt marked ble det etablert og bygget opp et av Europas største og mest moderne produksjonsanlegg for parkett i Litauen, heter det i en pressemelding.

Etter å ha vært eier av 33,2 prosent i det europeiske parkettkonsernet Bauwerk Boen AG siden 2013 har Johan G. Olsen konsernet nå solgt seg helt ut av parkettindustrien. Bauwerk Boen konsernet er nå heleid av en av Sveits største stiftelser, Ernst Göhner Foundation.

Med utgangspunkt i en utfordrende markedssituasjon i Europeisk parkettindustri gjennom mange år, tok Johan G. Olsen konsernet initiativ til en konsolidering av europeisk parkettindustri, ved å etablere ett av Europas største parkettkonsern. Dette resulterte i en fusjon i 2013 mellom Boen konsernet og den sveitsiske parkettprodusenten Bauwerk Parkett AG, hvor Bauwerk Boen Group AG ble etablert. Konsernet omsetter årlig for cirka tre milliarder kroner og har fire produksjonsanlegg i Sveits, Litauen, Kaliningrad og Kroatia. Det siste anlegget ble åpnet i 2018.

Totalt har konsernet 1.700 medarbeidere, hvorav 100 er tilknyttet dagens Boen Brand salgs-og markeds-organisasjon, samt logistikk funksjon.

– Dette ser vi på som helt udramatisk; både for Boen-organisasjonen i seg selv og for våre kunder. Vi har hatt et godt samarbeid med JGO og Ernst Göhner-stiftelsen siden fusjonen våren 2013. At en av disse nå går ut som eier og vi samtidig blir heleid av den andre hovedeieren, kunne nesten ikke passet oss bedre. Vi har hatt et svært godt og konstruktivt samarbeidsklima til begge de to sentrale eierkonstellasjonene. For noen av oss er dette sikkert også et nostalgisk veiskille. Boen som norsk merkevare står sterkt, noe som vi på ingen måte har tenkt å endre på. Snarere tvert imot. Ledelsen for Boen-konsernet sitter fortsatt i Norge (Kristiansand), noe som er viktig å huske på. For meg, og nok de aller fleste, gikk vi fra å være et norsk konsern til å bli internasjonalt konsern allerede i 2013 og ikke nå i 2019, sier Geir Wåland, president for Boen-brandet globalt.