Alle bodene må vedlikeholdes hvert år. Det er rundt 50 boder på området. Foto: PrivatDe siste justeringer blir gjort før «Jul i Vinterland» åpner. Foto: Malin S. StrandbergMange medarbeidere stiller til selfie med kreativ ansvarlig, Aasmund Lund under byggingen av «Jul i Vinterland» 2019. Foto: PrivatTusenvis av LED-lys danner «Stjernehimmelen», som har blitt et populært instagrammotiv og er delt og spredt på ulike kanaler. Foto: Malin S. StrandbergMange ting skal på plass under oppriggingen. I 2018 utvidet markedet med enda flere boder og mer julelys. Foto: PrivatStrømtilførselen kommer blant annet fra Nationaltheatret. Foto: Malin S. StrandbergLund Gruppen har kjørt rundt femti trailere med utstyr til Oslo. I tillegg har de hyrt Bring til å kjøre mye. Foto: PrivatBak kulissene står maskiner og containere. Foto: Malin S. Strandberg

Flere hundre bygger opp «Jul i Vinterland» – i helgen åpner portene

Det er jul året rundt for Lund Gruppen, men nå nærmer det seg klimaks. De siste åtte dagene har flere hundre mennesker jobbet på spreng med alt fra snekkere og rørleggere til sveisere og trucksjåfører, for å skape julestemning i Oslos gater.

Hvert år bygger Lund Gruppen en juleby på Spikersuppa mellom Nationaltheatret og Stortinget i Oslo. Aasmund Lund i opplevelsesselskapet kan fortelle at Lund Gruppen jobber med jula året rundt ved deres hovedlager i Stavanger.

– Nå har vi jobbet her i åtte dager, men vi har jobbet i flere måneder på hovedlageret. Alle bodene må vedlikeholdes, vaskes, og pakkes riktig hvert år. Også blir de fraktet på trailere til Oslo, sier han til Byggeindustrien.

Leier over 70 leiligheter
Pariserhjul, lystunnel og salgsboder er noen av fasilitetene i handlegata på Spikersuppa. Dette blir gjenbrukt fra år til år.

– Bodene pakkes sammen hvert år, så man får plass til 12 boder på en semitrailer. Alt er fellbart, og dette har vi tegnet og utviklet selv. Bålpannene, som vi også lager selv, må sveises sammen og gjøres klare, forteller Lund.

Men selv om det meste blir gjenbrukt, betyr ikke det at ting går av seg selv når julebyen skal reises.

– Vi starter fra scratch i Oslo hvert år, men vi jobber med «Jul i Vinterland» hele året med våre egne ansatte. Mens vi er her i Oslo leier vi over 70 leiligheter for våre faste ansatte, opplyser Lund.

Men de intense dagene i forkant av åpning, krever flere hender. Da leier selskapet inn ekstra ressurser for å komme i mål.

– Vi har hatt flere hundre mennesker her de siste åtte dagene, som har drevet med opprigget, sier Lund.

Logistikk og utstyr
I år er det femte året på rad at Lund Gruppen inntar Oslo med sitt julearrangement. Erfaringene de har tatt med seg fra tidligere år, gjør dem bedre drillet nå enn de var i starten.

– Det som er veldig komplisert her, er logistikken. Vi ligger midt i Spikersuppa i Oslo, og det er mange hundre leveringer. Alle må ha slot-tider, og alle må se på sekundene. Det er veldig vanskelig, men det har vi begynt å få god kontroll på.

Skal man ha kontroll, kreves det også riktig utstyr. Selskapet har investert tungt i maskiner som skal gjøre oppriggingen så smidig som mulig.

– Nå fikk vi levert en av våre nye trucker, som er spesialbestilt for dette arrangementet. Det er 850.000 kroner for en skikkelig truck, så ting koster jo. Vi har våre egne kranbiler, som vi bruker når vi løfter her og vi leier også inn maskiner, sier Lund.

Årlig omsetter de for over 250 millioner kroner.

Bak kulissene
Lund beskriver backstage-området som Jul i Vinterlands nerve. I så tilfelle er kanskje strømkablene Jul i Vinterlands blodårer, for langs bakken ligger tykke ledninger, som henter strøm til lys og varme i den lille julebyen.

– Vi henter strømmen fra tre punkter, og det er Nationaltheatret, og to punkter i selve spikersuppa, sier han og føyer til:

– Vi trives veldig godt her, og vi har et godt samarbeid med Oslo kommune. Bak julemarkedet har vi inn- og utkjøringsporter, vakthold, kjøle- og lagringscontainere og verktøyscontainere. Det er veldig mye bak kulissene, som publikum ikke ser.