Heidi Lyngstad, miljøsjef i Løvenskiold Handel og Thomas Støkken, administrerende direktør i Løvenskiold Handel, satser på en mer bærekraftig bruk av plast. Foto: Katrine Lunke

Maxbo signerte for å redusere plastbruken

Maxbo har signert Plastløftet, og forplikter seg dermed til å øke bruken av resirkulert plast, unngå unødvendig bruk av plast og å designe for gjenvinning.

Det skriver Maxbo i en pressemelding tirsdag.

– Vi skal jobbe for å redusere unødvendig plast og øke bruken av resirkulert plast, sier Thomas Støkken, administrerende direktør i Løvenskiold Handel og sjef for Maxbo-kjeden.

Plastløftet ble lansert i januar 2019 av Grønt Punkt Norge, og Maxbo er selskap nummer 45 som har forpliktet seg til å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi.

Les mer om Plastløftet her.

– Vi har som ambisjon om å bidra til et bærekraftig samfunn og være en pådriver i det grønne skiftet. Selskapet opplever en økende etterspørsel etter mer bærekraftige løsninger både fra kunder, myndigheter og ikke minst egne medarbeidere, sier Støkken.

For Maxbo betyr det blant annet at de skal øke andelen resirkulert plast ved foliering av trelastprodukter, de skal benytte mindre krympeplast i distribusjonen og de skal samarbeide med leverandørene for å utvikle produkter og emballasje som lettere kan gjenvinnes.

Over 100 ledere i Løvenskiold Handel har nå forpliktet seg til denne ambisjonen gjennom å avlegge Plastløftet.

– Vi har identifisert en rekke tiltak som til sammen skal redusere mengde plast vi bruker, fjerne unødvendig plast og øke innholdet av resirkulert plastråstoff der det er mulig. For oss er Plastløftet en god måte å gjøre målsettinger og ambisjoner om til konkrete handlinger, sier Heidi Lyngstad, miljøsjef i Løvenskiold Handel.
Grønt Punkt Norge, som står bak Plastløftet, mener Maxbo har gode forutsetninger for å lykkes med arbeidet med å redusere plast.

– Det er et veldig viktig signal for hele byggevarebransjen at en så stor aktør som Maxbo nå setter seg ambisiøse mål gjennom Plastløftet. Årlig sender våre medlemmer ut over 123.000 tonn plastemballasje på det norske markedet. Så her har næringslivet store muligheter til å gjøre en forskjell, sier Arve Martinsen i Grønt Punkt Norge.