E16 Bagn – Bjørgo

E16 Bagn – Bjørgo ble overlevert ti måneder før opprinnelig planlagt og Statens vegvesen havner 50 millioner kroner under styringsramme, samtidig som Skanska tjener penger. I tillegg er det Norges første CEEQUAL-sertifiserte veistrekning. – Det har vært et utrolig positivt prosjekt, oppsummerer byggherre og entreprenør.

FAKTA

Sted: Valdres, Oppland

Prosjekttype: 11,1 kilometer ny vei, inklusive 4,3 kilometer tunnel

Kostnadsramme: cirka 1,522 milliarder 2018-kroner

Hovedentreprise eks. mva: 735 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør: Skanska Norge

Hovedentreprenør elektro: Minel Land Elektriske

Rådgivere: ÅF Engineering, Rambøll

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Brødrene Dokken l Spunt, peling, sprøytebetong: Entreprenørservice l Asfalt: Veidekke Industri l Rør, rørdeler, fiberduk: Brødrene Dahl l Skilt: Euroskilt l Trebru: Moelven Limtre l Betongkummer: Skarpnes Rør l Rekkverk, autovern, lysmaster, bergsikring: Vik Ørsta l Montering rekkverk og autovern: Mesta l Fjellsikring: Norsk Bergsikring l Diverse sikringsutstyr: Pretec l Naturstein: Beersteen l Ferdigbetong: Ryfoss Betong l Armering: Smith Stål l Brulager, spennarmering: Spennteknikk l Vifter i Tunnel: System Air l PE skum: Skum Tech l Tekniske bygg og SOS-kiosker: ElementPartner l Leverandør DAB-kringkasting: Paneda Norge l Kabelbru i tunnel: BVS Niedax

– Vi holder en fremdrift som tilsier åpning i oktober 2019, sa prosjektleder Bjarte Næss i Skanska, noen måneder etter at hovedentreprenøren hadde blitt enig med Statens vegvesen om å forsere åpningen av prosjektet med ti måneder. Skanskas fremdriftsplan holdt akkurat. 29. oktober kunne samferdselsminister Jon Georg Dale klippe snora for den 11,1 kilometer lange E16 strekningen mellom Bagn og Bjørgo i Valdres.

– Det har vært et mål å åpne veien og tunnelen til Rakfiskfestivalen i Valdres, og det klarte vi, sier byggeleder Andreas Rønningen i Statens vegvesen.

Forsering

Byggingen av ny E16 mellom Bagn og Bjørgo fikk mye oppmerksomhet da Statens vegvesen og hovedentreprenør Skanska våren 2017 kom med nyheten om at de hadde inngått en avtale om å forsere prosjektet med ti måneder fra sommeren 2020 til høsten 2019. Hovedårsaken til at prosjektet kunne forseres med såpass mye tid var at Skanska kunne starte drivingen av tunnelen fra sørsiden mye tidligere enn planlagt.I utgangspunktet skulle drivingen fra sør startet da ny E16 bru over elven Begna sto ferdig og kunne brukes som transportvei, men takket være drivingen av en kort sidetunnel og etableringen av en alternativ anleggsvei kunne Skanska drive tunnelen fra to sider mye tidligere enn opprinnelig planlagt.

– Det var Skanska som tok initiativet til forseringen og sammen kom vi opp med noen løsninger som gjorde det mulig å forsere prosjektet med så mye, forteller Rønningen.

Prosjektleder Bjarte Næss i Skanska har aldri har angret på beslutningen om å forsere prosjektet med ti måneder.

– Vi la en plan med ti måneders forsering, og det har egentlig gått veldig greit. Heller ikke i dette prosjektet har alt gått som planlagt, men det har vært rom for å tenke nye løsninger og gjøre ting litt annerledes, og det har gjort at vi har klart å holde fremdriften, sier Næss.

Optimaliserte fremdriften

Andreas Rønningen mener grepene som ble gjort i forbindelse med forseringen, sørget for å optimalisere fremdriften samtidig som de fjernet de kritiske linjene i prosjektet.

– Da forseringsideen kom på bordet måtte vi se på prosjektet på nytt og finne nye løsninger til beste for prosjektet. Det vi kom frem til bidro til å minske usikkerheten i prosjektet og det ble en større forutsigbarhet rundt den videre prosessen, fastslår Rønningen.

Fornøyd samferdselsminister

I meldingen Statens vegvesen kom ut med i forbindelse med veiåpningen, la heller ikke samferdselsminister Jon Georg Dale skjul på at han var imponert over at prosjektet ble ferdigstilt ti måneder før opprinnelig planlagt.

– Det er sjelden jeg åpner en vei ti måneder før den skulle stå ferdig. Jeg må takke Statens vegvesen for et strålende arbeid, sa statsråden, som også kom inn på det gode samarbeidet mellom Statens vegvesen, Skanska og Brødrene Dokken, som var Skanskas hovedsamarbeidspartner i prosjektet.

– At et slik samarbeid fører til en så tidlig åpning må vi se nærmere på. Kanskje modellen kan brukes i andre prosjekter i framtiden, sa Dale.

Godt samarbeid

Byggeleder Andreas Rønningen beskriver det nye E16-strekningen mellom Bagn og Bjørgo som et fint anlegg med gode kvaliteter. Han er stolt av det entreprenør og byggherre har fått til sammen og fremhever den gode tonen og samarbeidet Statens vegvesen og Skanska har hatt helt siden oppstarten i august 2016.

– Vi har hatt et godt og løsningsorientert samarbeid. Det har rett og slett vært morsomt å være på jobb, sier han.

Også Bjarte Næss i Skanska mener det er grunn til å være fornøyd med både det ferdige resultat og samarbeidet underveis.

– Det har vært et prosjekt med stor åpenhet og der ting har blitt gjort på en profesjonell og riktig måte hele veien. Det har vært tillit mellom entreprenør og byggherre og det har gjort at vi har kunnet ha den god og åpne dialogen som vi har hatt i prosjektet, sier han.

To-konvolutt konkurranse la grunnlaget

Andreas Rønningen mener Vegvesenets valg av to-konvolutt system i konkurransen la grunnlaget for det gode samarbeidet. Han begrunner det med at Skanska i første konvolutt hadde gjort en grundig jobb med å beskrive hvordan de hadde tenkt å løse oppgaven, og var derfor svært godt forberedt til jobben.

– Entreprenøren hadde også satt sammen et veldig godt og løsningsorientert lag med stå-på-vilje og solid fagkompetanse. På toppen satt Bjarte Næss som fikk Skanskas organisasjon til å fungere både internt og sammen med våre dyktige folk, sier Rønningen.

– Jeg vil også si at forseringsavtalen bidro til å løfte samarbeidet i prosjektet. Vi fikk et nytt felles mål som alle la prestisje i å klare, tilføyer Rønningen, som også roser innsatsen elektroentreprenør Minel Land Elektriske har lagt ned for å komme i mål til veiåpningen i slutten av oktober.

Tjener penger

Skanskas kontrakt i prosjektet hadde en verdi på 735 millioner kroner eks. mva, og prosjektet har en kostnadsramme på drøyt 1,5 milliarder kroner. Ifølge Statens vegvesen vil prosjektet havne 50 millioner kroner under styringsrammen, og også Næss i Skanska virker å være fornøyd med det økonomiske resultatet entreprenører sitter igjen med.

– Prosjektet havner under styringsrammen og vi håper både Skanska og andre involverte aktører sitter igjen med noe etter dette prosjektet, sier Rønningen, som kan opplyse at sluttoppgjøret med Skanska var avklart før snoren ble klippet. Han føler seg også trygg på at de vil ro i land sluttoppgjøret med Minel Land Elektriske.

– Jeg tror det er viktig at prosjekter tørr å snakke om penger og hele veien ha et avklart forhold til hvordan man ligger an. Her har vi avklart ting underveis og det tjener vi på til slutt, fastslår Rønningen.

Etterlengtet tunnel

Åpningen av den nye E16-strekningen mellom Bagn og Bjørgo, fant sted inne i den 4,3 kilometer lange Bagnskleivtunnelen, som til stor glede for tungtransport og andre trafikanter, sørger for at den bratte, svingete og rasutsatte Bagnskleiva ikke lenger er en del av E16 gjennom Valdres. Den nye Bagnskleivtunnelen starter med to felt i sør, men på grunn av stigningen på nesten fem grader, går tunnelen raskt over i et større profil med to felt pluss krabbefelt. Tunnelen har også to store snunisjer hvor også større kjøretøy skal ha plass til å snu ved nødsituasjoner.

I prosjektet er det også bygget cirka 6,8 kilometer vei i dagen, som i stor grad følger eksisterende trase. Den største utbedringen som er gjort er å rette ut den såkalte Kjerringsvingen, hvor veien er lagt på en stor fylling med rundt 350.000 kubikk steinmasser.

Bagn Bru

Ved Bagn, lengst sør på den nye veistrekningen er det bygget en 144 meter lang betongbru som krysser elven Begna før veien går inn i tunnelen. Det er ÅF som har prosjektert brua. Alf Inge Ribe, seksjonsleder Bru og Konstruksjoner i ÅF, kan opplyser at Bagn bru er en trespenns spennarmert kassebru pelet til fjell i tre akser og direktefundamentert på fjell i den siste aksen. Av tekniske utfordringer trekker han frem bratt sideterreng, nærhet til Bagn sentrum med eksisterende landbruksdrift og bebyggelse, og strenge krav til sårbare naturområder, ikke minst til elva Begna.

– Det som gjorde prosjekteringen mest krevende var lite handlingsrom for plassering av aksene på grunn av elva Begna og nærheten til påhugget til Bagnskleivtunnelen. Dette medførte fare for løft i det ene endespennet, forteller Ribe.

ÅF har vært prosjektets hovedkonsulent med ansvar for en rekke fagområder. Ribe fremhever at rådgiverselskapet er ydmyke overfor kompleksiteten i et slikt prosjekt.

– Vi er stolte for å ha bidratt til et praktfullt veianlegg som dette, og vi vil gratulere Statens vegvesen og alle som har bidratt i prosjektet, sier han.

CEEQUAL-sertifisert

I forbindelse med åpningen av veianlegget kom nyheten om at E16 Bagn – Bjørgo er den første CEEQUAL-sertifiserte veistrekningen i Norge. Prosjektet, som oppnådde toppkarakteren «Excellent», har jobbet målrettet for å høste poeng og dermed tilfredsstille kravene CEEQUAL setter for bærekraftsertifisering i byggefasen. Veiprosjektet scorer blant annet på at mye tunnelstein er brukt lokalt i Bagn til blant annet å heve en flomusatt idrettsplass og som veikropp til 700 meter ny fylkesvei. Prosjektet har også lagt vekt på gjenbruk av materialer. For eksempel er 90 prosent av asfalten i prosjektet gjenbrukt, og bruforskaling blir brukt til å lage tre nye skibruer i ny lysløype.

– Vi har miljøhensyn på dagsorden hele tiden, men CEEQUAL bidrar til å få litt ekstra fokus på det å finne grønne løsninger. Både små og litt større grep har samlet bidratt til at vi klarte toppkarakter i dette prosjektet, sier Bjarte Næss.

– Jeg synes denne typen tiltak i mange tilfeller handler om bevisstgjøring. Det er ikke nødvendigvis så veldig mye som skal til for å skape miljøgevinster, men man må være bevisst og CEEQUAL bidrar til en slik bevisstgjøring. Det har vært morsomt å være med på det første CEEQUAL-sertifiserte veiprosjektet, og ekstra morsomt er det at vi klarte toppkarakteren, tilføyer Andreas Rønningen.


Flere prosjekter