Illustrasjonsfoto: Morten Holm / SCANPIX

Vegvesenet-studie fant bedre luftkvalitet med miljøfartsgrense

Nedsatt fartsgrense har god effekt på reduksjon av svevestøvkonsentrasjon og oppvirvling av støv fra veibanen, viser en rapport fra Statens vegvesen.

Vegvesenet omtaler rapporten i en pressemelding fredag.

I to testperioder forrige vinter ble det gjennomført prøveordning med miljøfartsgrense på E6 Omkjøringsvegen i Trondheim.

– Analysene viser at strekningene der farten ble satt ned fra 80 kilometer i timen til 60 kilometer i timen fikk betydelig bedre luftkvalitet, sier Inga-Loise Sætermo Veivåg, overingeniør i lab- og vegteknologiseksjonen i Statens vegvesen.

Reduserte svevestøvmengdene

– Testen viser oss at nedsatt fartsgrense har god effekt på reduksjon av svevestøvkonsentrasjon og oppvirvling av støv fra veibanen. Da vi satte ned fartsgrensen med 20 kilometer i timen, ble svevestøvnivået redusert med 21 prosent og 25 prosent sammenliknet med de to kontrollstrekningene, utdyper Veivåg i pressemeldingen.

Testen ble gjennomført på E6 Omkjøringsvegen i Trondheim, fra Sluppen til Rotvoll. Strekningen ble delt i to deler, for å kunne sammenlikne de to strekningene. Strekning nummer én gikk fra Sluppen til Vegamot på Moholt, med en fartsgrense på 70 kilometer i timen. Strekning nummer to gikk fra Vegamot til Rotvoll, og har vanligvis en fartsgrense på 80 kilometer i timen.

Reduserte farten

– Testen ble gjennomført ved at vi reduserte hastigheten på strekning nummer to, Vegamot til Rotvoll over Tungasletta, til 60 kilometer i timen. Vi sammenlignet svevestøvmålingene både med Strekning nummer én under testperioden, en kontrollstrekning på Tiller under testperioden og med målinger før og etter testperioden på samme strekning, forklarer Veivåg.

Det ble også satt opp fartsmåler under testen. Denne viste at farten på Strekning nummer to ble redusert med tolv kilometer i timen under testperiodene, når skiltet hastighet ble redusert med 20 kilometer i timen. Bilistene respekterte fartsgrensen, skriver Vegvesenet.