Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen

Over 55.000 bolter er brukt til fjellsikring på E134 Damåsen-Saggrenda

På E134 Damåsen-Saggrenda er det gått med over 55.000 bolter til fjellsikring i tunnel og skjæringer.

Mest har naturlig nok gått med til å sikre fjellet i de fire tunnelen og seks tunnelløpene på E134-strekningen fra Damåsen i Øvre Eiker til Kobbervollane vest for Saggrenda, melder vegvesen.no.

48.000 bolter i tunneler
Over 48.000 bolter er brukt til å sikre fjellet i Kongsbergtunnelens to løp på om lag to kilometer, 1,5 kilometer lange Svartåstunnelen i to løp og til de to kortere tunnelene på Saggrenda-strekningen, Moane- og Vollåstunnelen.

Men det er også sikret betydelige mengder fjell med bolter i skjæringer i dagen langs den 13,2 kilometer lange strekningen.

14.000 kvadratmeter med nett
De lengste og høyeste skjæringene fins på den sørligste delen av Gomsrudveien fra Tislegård mot Gomsrud terrasse og Kongsberg bru, innover i Sellikdalen, langs Moane fra Trollerudmoen mot Moane-tunnelen og i Lassedalen på sørsiden av vegen opp mot Vollåstunnelen.

Langs disse skjæringene i dagen er det brukt om lag 7.600 bolter til fjellsikring. Det brukes også mye nett til å sikre fjellskjæringer. På E134-prosjektet er det gått med rundt 14.000 kvadratmeter med sikringsnett.

Det er også brukt over seks kilometer med såkalte sikringsbånd til å holde fjellvegger på plass og sikre mot nedfall av stein.

–Bergkvaliteten på E134 Damåsen-Saggrenda-prosjektet har vært som forventet. Gjennomgående god kvalitet med kjente svakhetssoner, sier prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.