Miljøet i Airthings er internasjonalt. Totalt jobber det mennesker fra 16 nasjoner i lokalene i Oslo, og selskapet har kontorer i både USA og Canada. Pippa Boothman fra Canada (nummer fire fra høyre) og Yasiru Kassapa fra Sri Lanka (nummer fire fra venstre) sier de ble bergtatt av både bedriften og av Norge.

Gründerbedriften omsatte for 100 millioner i fjor - tiltrekker seg folk fra hele verden

Airthings-eventyret startet med digitale radonmålere. Nå vil den norske gründerbedriften bli verdensledende på å måle inneklima med batteridrevne sensormålere.

Administrerende direktør Øyvind Birkenes og teknologidirektør Erlend Bolle i Airthings har stor tro på den nye inneklima-måleren.

En hel kontoretasje midt i Oslo sentrum er kledd opp med spindelvev, edderkopper og utskårne gresskar, og rundt oss summer samtalene på både norsk, svensk og engelsk.

– Det nytter ikke å ha amerikanere ansatt i selskapet og ikke gjøre et nummer ut av Halloween-feiringen. Det er et krav internt hos oss, sier administrerende direktør Øyvind Birkenes i Airthings og humrer.

Internasjonalt miljø

Norske Airthings, som blant annet har Aksel Lund Svindal på eiersiden og i styret, har i dag personer fra 16 ulike land ansatt i selskapet. Medarbeidere har flyttet til Oslo fra både Paris, Portland og Sri Lanka for å jobbe med den norskutviklede løsningen.

Gründerselskapet er i ferd med å bli en internasjonal hit med distribusjonsavtaler med Amazon og Best Buy, og de har fått en høy stjerne i det blomstrende prop-tech-miljøet.

Aksel Lund Svindal er investor i Airthings og er ifølge gründerne også en viktig bidragsyter i styret og i utviklingen av selskapet. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Nå jaktes det på enda flere mennesker både i inn- og utland for at selskapet skal nå sine høye mål om å bli verdensledende på å måle inneklima i bygg.

Airthings, som i dag teller rundt 60 ansatte og nylig passerte 100 millioner i omsetning, skal i løpet av det neste året vokse med ytterligere 30 personer.

Selskapet har allerede leid enda en etasje i kontorbygget de holder til i dag, og etter å ha presentert seg på karrieredagen til Massachusetts Institute of Technology (MIT) tidligere i år, er innboksen full av mailer fra MIT-studenter som ønsker seg jobb i selskapet.

Men den globale satsingen koster.

– Vi har tjent penger på bunnlinja i mange år allerede, men for de to neste årene har vi planlagt å gå med underskudd fordi den satsingen vi gjør nå krever store investeringer. Inneklimamåleren vår er sertifisert i både Europa, USA og Canada, og vi har fått et sterkt fotfeste i privatmarkedet som vi ønsker å utvide og bygge videre på i B2B-segmentet både her hjemme og i verden ellers, sier Birkenes.

Krevende å vokse fort

Øyvind Birkenes vet det er krevende å vokse fort, men er bevisst på at selskapet skal beholde gründerkulturen i vekstperioden.

– Vi ønsker å ha en flat struktur og et åpent miljø der alle bidrar i strategiarbeidet. Og så er det helt bevisst at vi ønsker et internasjonalt miljø. Vi skal være verdensledende, da kan vi ikke bare ha norske ansatte, sier han.

Fra Paris og Sri Lanka

To av dem som har dratt med seg flyttelasset fra henholdsvis Paris og Sri Lanka er Pippa Boothman fra Canada og Yasiru Kassapa.

– Jeg ble bergtatt av både Norge og ikke minst selskapet. Jeg har aldri jobbet på et sted der både salgs- og markedspersonell jobber tett sammen i de sammen lokalene med software- og hardware-ingeniørene. Dette var en mulighet som jeg ikke kunne gå glipp av, sier Yasiru Kassapa som jobber som mobilingeniør og har ansvaret for å lage Android-systemer for mobil.

Pippa Boothman har markedsansvaret i selskapet og flyttet til Norge fra Paris før selskapet skiftet navn fra Corentium til Airthings.

– På samme måte som Yasiru ble jeg bergtatt av selskapet. Vi er en gjeng med gode folk som jobber med gode ting for å lykkes globalt. Vi utgjør en forskjell, og det er utrolig morsomt å få sjansen til å være med på noe sånt, sier Boothman.

Hun trives i sin nye hjemby.

– Jeg elsker det og blir værende her, slår Boothman fast.

Satserp å B2B-markedet

De siste ukene har selskapet vært på rundreise på messer i både Phoenix i USA og München i Tyskland for å presentere sitt siste produkt, sensormålere for inneklima til B2B-markedet.

Selskapet, som til nå har vært mest kjent for sin digitale radonmåler, satser nå for fullt på sensoren Healthy Building Solution som selges til større offentlige og private kunder for bruk i bygninger som skoler, barnehager, kontorbygg og helsebygg.

Måleren har vært ute i markedet som pilot i ett år allerede, og tilbakemeldingene er ifølge Airthings gode.

– Det spesielle med våre målere, er at de er batteriopererte. De kan enkelt monteres opp med en skrue i veggen eller i taket som en røykvarsler, og de måler alt fra temperatur, fuktighet, CO2 og kjemikalieinnhold i lufta. I tillegg kan den måle lys, hvor mange mennesker som er i rommet til en hver tid og når ventilasjonsanleggene slår seg på og av, sier Birkenes.

– Vi retter oss spesielt mot markedet for eksisterende bygg, for man slipper å trekke kabler med våre batteridrevne målere. Det er en stor fordel, legger teknologidirektør Erlend Bolle til.

All informasjonen sendes hvert femte minutt til en hub og videre til dataskyen der det produseres detaljerte PDF-rapporter hvert femte minutt.

– Det er så utrolig masse spennende mange kan lese ut fra den informasjonen man får fra disse sensorene, både når det gjelder ENØK-tilstanden i bygget, men også selve luftkvaliteten. ENØK og hvor god luftkvalitet det er i bygget, henger veldig tett sammen, sier Bolle.

– Når dere sitter med all denne informasjonen, så setter det også strenge krav til sikkerhet. Hvordan løser dere det?

– Alt med sikkerheten er håndtert gjennom såkalt «enterprise security». Vi bruker moderne skytjenester fra Amazon som er de beste på dette feltet. Hadde vi hatt en egen server i kjelleren, så hadde ikke sikkerheten blitt ivaretatt på samme måte. Fra sensor til sky er det ingen fare for at data forsvinner, og det er kjøperne som selv eier sine data, sier Bolle.