Geir Mosaker fra Leirvik AS og Veronica Krathe fra Dr.techn. Olav Olsen presenterte de spennende mulighetene for å kunne bygge en hengebru i aluminium over Langenuen sør for Bergen. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen)

Aluminiumbru over Langenuen ­kan bli en realitet

Et forskingsteam bestående av Dr.techn.Olav Olsen, Hydro, Leirvik AS og NTNU konkluderer med at aluminium kan være løsningen for fremtidens brukasser.

Supermaterialet har mange fordeler, og på Teknologidagene fikk deltakerne høre mer om dem, skriver Statens vegvesen i en melding.

Bakgrunnen for prosjektet er at på strekningen E39 Stord-Os er det et behov for kostnadsreduksjoner. For bruen over Langenuen sør for Bergen er investeringen kostnadsregnet til anslagsvis fem milliarder kroner.

Prosjektet ser for seg muligheter for redusert kostnad på brua ved å redusere mengdene i konstruksjonen totalt sett ved bruk av aluminium i brukassen. Dersom man kan gå fra stål til aluminium så vil vektreduksjonen i brukassen gi en mengdereduksjon i bruens andre hovedkomponenter som for eksempel bærekabel, bærekabelforankringer, tårn, og hengestenger. Geir Mosaker fra Leirvik forklarte at Leirvik AS kan produsere aluminium lokalt og dermed redusere transportkostnadene.

Veronica Liverud Krathe fra Dr.techn.Olav Olsen forklarer at aluminium er et konkurransedyktig materialvalg sammenlignet med stål. Per i dag er det ikke bygd hengebruer ved bruk av aluminium i brukassen fordi løsningene og teknologien ikke er tilgjengelig i dagens marked.

– For at vi skal kunne realisere dette kreves det utvikling av nye produkter og nye anvendelsesmetoder for kjent teknologi og ny kunnskap, det er det vi jobber med å utvikle nå, sier Krathe.

– Aluminium er ikke like sterkt som stål, og fordi massen er lavere er det en større utfordring å sikre aerodynamisk stabilitet. Dette er et dilemma for oss. Vi jobber med å se på hvordan vi kan designe aluminiumet slik at det er egnet for brukasser i hengebruer. Det kan også bli aktuelt for bjelkebruer og nettverksbruer, forklarer hun.

Mosaker og Krathe fortsetter med å ramse opp noen av fordelene med aluminium:

  • lavere vekt
  • ikke behov for vedlikehold (ikke rust)
  • ikke behov for maling eller overflatebehandling
  • har et lavere CO2-avtrykk målt mot stål
  • aluminium er hurtigere å produsere sammenlignet mot stål
  • unike muligheter for å forme og tilpasse slik man ønsker
  • krever mindre sveising
  • raskere å bygge
  • resirkulerbart

Så langt ser det ut til at aluminium har de egenskapene som kreves til bruk i hengebruer, så videre studier vil kunne avgjøre hvilke bruer som er konkurransedyktige å bygge også på pris.

– Teknologien vil også kunne være aktuell for andre hengebruprosjekt både på E39 og andre steder, sier Krathe.

Geir Mosaker fra Leirvik forklarte hvordan firmaet kan produsere aluminiumet i lokaler nære byggeplassen for på den måten å kutte transportkostnadene.

– Det er veldig spennende å se på mulighetene for å kunne bruke aluminium – materialet brukes både innen offshore og båtindustrien i dag, men det er nybrottsarbeid å se på mulighetene for å bruke det i store bruer, sier Mosaker.