Nye Veier (NV) har bygd flytebro over Smalsund som kompensasjon for tapte friluftsarealer under veibyggingen. Magnus Thomassen (t.v) i Nye Veier, Bjørn Ole Ifunningsstovu og Tor-Kåre Høsteland (t.h) i løypeutvalget (LU) til IK Våg er godt fornøyd med resultatet. Bak står: Eirik Brunvatne (AF-Anlegg), Knut A. Mortensen (LU), Nils Bernt Rinde (NV), Arnfinn Vatland (LU), Steinar Sunde (Søgne kommune), Harald Olsen (LU), Finn Eikeland (LU), Steinar Funderud (LU) og Per Husebø (NV). Foto: Nye Veier

Gjør bymarka i Kristiansandsområdet tilgjengelig

Turstiene i bymarka til Kristiansandsområdet påvirkes av at ny E39 bygges. Nye Veier har i samarbeid med idrettslag og lokale ildsjeler funnet frem til nye muligheter.

- Nye Veier har fokus på å kompensere for tapte friluftsarealer i forbindelse med veibyggingen, skriver selskapet i en pressemelding.

Blant tiltakene er ny, stor flytebro ved Smalsund som knytter kommunene Kristiansand, Songdalen og Søgne sammen på en ny måte for turgåere og friluftsentusiaster. Løypeutvalget i IK Våg er svært godt fornøyd med broa som ble åpnet i høst.

- Det er helt utrolig at vi fikk dette gjennom. Vi er veldig godt fornøyd med løsningen, sier Tor-Kåre Høsteland, leder for løypeutvalget i IK Våg.

De mange medlemmene i løypeutvalget har i en årrekke merket og ryddet løyper i Vågsbygdskauen, et stort skogsområde som strekker seg fra Kjos i sør, via Rossevannet i vest og til Grauthelleren i nord.

- Totalt har nå 8,5 mil med ryddet og merket løype, fra Torsteinsneset på Flekkerøy til Grauthelleren ved E39, sier Høsteland.

Utbyggingen av den nye europaveien fra Kristiansand til Mandal har kommet i konflikt med deler av løypenettet i Vågsbygdskauen og skogsarealer som disponeres av andre brukere. Nye Veier har derfor gått i dialog med brukere og organisasjoner som til daglig bruker arealene, for å prøve å finne alternative løsninger og for å kompensere for de tapte friluftsarealene.

Gangbroa over Rossevannet er ett av flere gjennomførte tiltak, og ble bygd som en kompensasjon for noe av løypenettet der E 39-broa over den nordlige delen av Rossevannet bygges.

Nye Veier valgte å bygge broa etter dialog med løypeutvalget, brukere av marka og kommunene.

- Ideen kom fra de som bruker marka og løypeutvalget, og etter en prosess i Nye Veier synes vi det var greit å svare ja til denne broa. Tiltaket er ment som kompensasjon for at vi sperrer av anleggsområdet mens vi bygger broa, sier Magnus Thomassen, rådgiver for ytre miljø i Nye Veier.

Et firma fra Østlandet, som har spesialisert seg på å bygge brygger, ble hyrt inn til gjøre jobben. I løpet av en uke tidlig i september ble byggingen gjennomført.

Den siste torsdagen i september ble broa over Smalsund offisielt åpnet. Turgåere, representanter fra løypeutvalget, Nye Veier og Søgne kommune spaserte den flotte turen ut til broa langs Tyskerstien og gjennom de gamle ruinene fra første verdenskrig.

Åpningen ble markert ved at løypeutvalget monterte skiltet "Smalsund" montert på broa. Etterpå ble det feiring med kaffe kokt på bål, boller og grillpølser.

- Veldig hyggelig å kunne gjøre noe som dette synes jeg. Denne broa vil sørge for at folk kommer seg rundt i løypa på en veldig fin og trygg måte, mener Bjørn Ole Ifunningsstovu fra løypeutvalget i IK Våg.

Midt på broa er det bygd en forhøyning slik at småbåter enkelt kan ta seg opp forbi Smalsund.

- Broa er bygd i høy kvalitet, og er tenkt å vare noen år. Om den brukes videre etter at veien blir ferdig, får bli opp til kommunen og brukerne, sier Thomassen.

Songdalen kommune gitt tillatelse til bruk av broa frem til 2023. Løypeutvalget er klar på at de ønsker å bruke broa aktivt i årene som kommer. De har allerede merket en ny rundløype, som inkluderer broa, og som knytter sammen den nye storkommunen Kristiansand, Songdalen og Søgne.