Byggern vil gjøre drømmer mulig

Administrerende direktør Ove Snuruås i Byggern er oppatt av at Byggern finner en profil som gjør at kjeden fortrekkes av kundene.

I talen sin på Byggerns kjedekongress 2006 i Bergen 3. februar var Snuruås opptatt av at kjeden utvikler en profil som gjør at flest mulig kunder velger å handle hos Byggern. Profilering - Medarbeiderne i byggevarehusene i Byggern, kjeden skal oppfattes som proffe, pålitelige, villige og glade, sa Snuruås. - Kundene skal ha enkel tilgang til butikkene og varene, de skal få kjøpe varer som alltid er verdt prisen og de både kundene og de ansatte skal trives. Snuruås sa at Byggern er den tredje mest kjente kjeden (etter Maxbo og Byggmakker). - Vi er godt kjent, men ikke kjent for noe. Trørsten får være at ingen andre kjeder i byggebransjen er godt kjent for noe. Vi kan bli annerledes i et grått landskap, vi kan bli fagfolkene som gjør drømmer mulig. Internett viktig Internett blir viktig for Byggern, sa Snuruås. Undersøkelser har vist at hver femte nordmann kan tenke seg å kjøpe byggevarer på nettet. Derfor skal www.byggern.no hjelpe oss til å bli kjent blant kundene. Vi skal også bruke nettet til å få frem at kundene kan stole på fagfolk. Vi vet hva som skal til for å bli valgt av kundene; preferanse = verdi/pris. Kundene går dit de opplever å få best verdi for pengene. Nettsidene er under videreutvikling, og vil inneholde blant annet både varekatalogen og temainformasjon. . Fem nye anlegg Administrerende direktør Trond Reinertsen i Smith-gruppen, som etablerte Byggern i 1991, sa at mange medlemmene nå renoverer eller utvider sine anlegg. I Smith-gruppen skal vi bygge fem nye anlegg, blant dem ett på Forus i Rogaland. Når det tas i bruk vil vi ha anlegg i samtlige norske fylker, bortsett fra Oslo. Reinertsen sa at mange var opptatt av hvor lenge de gode tidene vil vare. Han mente at de neste to-tre årene ville være meget gode, kanskje også resten av dette tiåret. Han begrunnet dette med det meget gunstige bytteforholdet vi har mellom det vi kjøper fra utlandet og det vi eksporterer. Så lenge det er god vekst i Kina, India, Øst-Europa og Sør-Amerika vil vi ha høy oljepris, noe som er gunstig for norsk økonomi. - Dersom vi får et høyt og stigende rentenivå, vil det være et viktig faresignal om at de gode tidene kan være over. Derfor vil utviklingen være avheng av hvordan vi styrer lønnsveksten. Det er rimelig arbeidskraft fra Øst-Europa som gjort det mulig å oppnå vekst i byggebransjen uten lønnspress. Reinertsen var opptatt av at byggebransjen ikke lenger er en skjermet næring. - Globaliseringen fått godt et godt tak også i byggenæringen, både i produserende ledd og handelsledd. Dette vil føre til at nye løsninger og samarbeidsformer vil bli etterspurt. Vi må utvikle verdikjeder som fungerer i alle ledd, og kjedesamarbeid er en viktig del av dette. Byggern må gi medlemmene konkurransedyktige tilbud for å bli valgt.