En tilfreds Hans Gunnar Dokken signerte kontrakten med CEO i Siemens Mobility AS, Lars J. Andresen

Norsk Jernbanedrift med rekordkontrakt

Siemens Mobility har gitt Norsk Jernbanedrift (NJD) en av tre ERTMS-kontrakter, og kontrakten er jernbaneentreprenørens største noensinne.

ERTMS (European Rail Traffic Management System) skal i løpet av de neste 15 årene erstatte dagens signalsystem på hele Norges jernbanenett, som er et av de største enkeltstående infrastrukturprosjektene i norgeshistorien.

Siemens Mobility AS har fått kontrakten som systemleverandør for utstyret i og langs sporet, og har valgt Norsk Jernbanedrift AS som en av tre leverandører som skal stå for installasjonen. Kontrakten er den største i NJDs historie, skriver selskapet i en pressemelding.

Administrerende direktør, Hans Gunnar Dokken, er svært godt fornøyd.

- Dette er en strategisk viktig kontrakt for oss, som vi har jobbet målrettet med i nesten 4 år for å vinne. Vi har et stort og faglig sterkt signalmiljø i NJD, og mange som ivrer etter å være med på generasjonsskiftet vi nå står overfor. Vi kan nå bevare og styrke dette miljøet i årene som kommer, og med sammenslåingen med Baneservice vil vi ha ytterligere gjennomføringskraft, sier han.

- Hvor stor er kontrakten?

- Kontraktsstørrelsen vil avhenge av hvilke banestrekninger vi skal installere, noe som ennå ikke er avklart. Skulle jeg våge meg på et anslag ville det være cirka 400 millioner kroner, men det er med alle mulige forbehold, svarer Dokken til Byggeindustrien.

Norsk Jernbanedrift har de siste fem årene nesten tredoblet omsetningen, og vil i 2019 få et rekordhøyt resultat. Antall ansatte er i samme periode nesten doblet til dagens 240.

- Med ERTMS-prosjektet vil vi ha rekordhøy ordrereserve, med en god prosjektmiks som gir oss de beste forutsetninger til å lykkes i et marked som vil vokse i årene fremover, avslutter Dokken.