Mer ekstremvær, nedbør, flom og skred utgjør en betydelig trussel for infrastrukturen og fører stadig til at veiene må stenges, samtidig som det må brukes store ressurser på reparasjoner og oppgraderinger. Illustrasjonsbilde fra flommen i Jølster i 2019. Foto: Silje Drevdal/Statens vegvesen

Mer ekstremvær, flom og skred gir store utfordringer for veinettet

– Hvis vi tar mer hensyn til naturfare i planleggingen, kan vi redusere skader på veinettet som skyldes klimaendringer, sier Martine Frekhaug, overingeniør i Statens vegvesen.

Martine Frekhaug, overingeniør i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Hun leder arbeidet med en ny helhetlig veiledning for risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser) i veiplanlegging.

– Det er et viktig mål for Statens vegvesen å planlegge, bygge og drifte veier som skal tåle et framtidig klima. Mer ekstremvær, nedbør, flom og skred utgjør en betydelig trussel for infrastrukturen og fører stadig til at veiene må stenges, samtidig som det må brukes store ressurser på reparasjoner og oppgraderinger. Kostnader knyttet til framkommelighetsbrudd er kanskje den viktigste kostnaden, samfunnsøkonomisk sett. Dette skaper et høyere krav til et robust veinett og god naturfareberedskap, forklarer Martine Frekhaug overfor vegnett.no.

– Viktig å ta høyde for risiko tidlig i et veiprosjekt
– Når været blir våtere, villere og mer ekstremt, er det viktig å ta høyde for det så tidlig som mulig i et veiprosjekt. Det er lovpålagt å gjennomføre risiko- og sårbarhetsanalyser i planlegging for å fange opp alle mulige farekilder og vurdere deres påvirkning. Rapport 530 «Risiko- og sårbarhetsanalyse av naturfare» ble publisert i 2018 og gir anbefalinger til hvordan naturfare bør inkluderes i ROS-analyser.