E6 Syd-parsell på anbud

To store anbud ligger i Vegdirektoratet til godkjennelse med antatt utlysing medio februar og medio mars. Vinterbro Assurtjern på E6 Syd er den siste parsellen på strekningen E6 Riksgrensen Ryenkrysset som skal utvides til fire felt. Anleggsstart 1. august.

Strekningen er ca 5,5 km lang og vil i hovedsak bestå av tunnel på 3,7 km resten dagsone. Forhåpentligvis blir anbudsdokumentene sendt ut rundt 15. februar. Prosjektet skal endelig godkjennes i Stortingets revidertebudsjett. Pengene er bevilget, men Stortinget har bedt om å få saken tilbake. Prosjektet har vært gjennom en ekstern kvalitetssikring som gjelder alle prosjekter over 500 millioner kroner og vi har nå fått klarsignal fra departementet. Derfor lyser vi ut anbudet med forbehold om Stortingets godkjennelse, opplyser prosjektleder Torstein Kjærvik i Statens Vegvesen Region øst. Et eget anbud som omfatter dagsonearbeider for selve Vinterbrusletta blir lyst ut ca en måned senere, omkring 15. mars. Vår strategi er at entreprenørene skal vite hvordan prisnivået er, og hvordan man ligger an, før man begynner å konkurrere om neste entreprise, opplyser Kjærvik. Tildelingskriterier Blir det tokonvoluttsystem som på Ring 3 Ulven-Sinsen? Det er en diskusjon vi ønsker å ha med Vegdirektoratet. Ulven-Sinsen er et prøveprosjekt og etter prisåpningen får man jo se hva resultatet blir av evalueringen av tildelingskriteriene sammenholdt med pris . Hva Vegdirektoratet vil tillate i forbindelse med anbudene på E6 Syd er foreløpig uvisst. Men vi skal diskutere om tildelingskriterier skal brukes på dette anbudet. Man kan også gjøre som for tilbudene på senketunnelen i Bjørvika. For så vidt ha en samlet evaluering og gjøre det klinkende klart at man skal med andre kriterier som ikke går på pris. Erfaringene vil vise om man greier å skille faktorer utenom pris. Det må man være veldig presis på når man lyser ut - og ikke etter at man har fått inn tilbudene. Det setter store krav til byggherren som utarbeider anbudsdokumentene, understreker Kjærvik.