Illustrasjon: Snøhetta / Kystverket

Ingen oppstartmidler til Stad skipstunnel på statsbudsjettet

Styringsgruppen for Stad skipstunnel er meget skuffet over at det ikke ligger inne oppstartmidler til Stad skipstunnel på neste års statsbudsjett.

- Vi hadde store forventninger til at regjeringen ville gi det endelige klarsignalet til bygging av Stad skipstunnel etter at Kystverket fikk ned kostnadene i prosjektet. Vi trodde også at regjeringen ville følge opp Nasjonal transportplan (NTP) (2018-2029) som de vedtok i 2017. Vi ble også styrket i troen da samferdselsminister Jon Georg Dale i valgkampen, lovet at han ville innfri valgløftet sitt om å jobbe for realisering av Stad skipstunnel, skriver styringgruppen i en pressemelding.

De mener at det nå er på tide med handling og ikke flere utsettelser for Stad skipstunnel prosjektet.

- Stad skipstunnel er en investering i det Norge skal leve av i fremtiden. En stor del av verdiene vi skal leve av er knyttet til kysten og havet. Sjøen er fremtidens transportåre og realisering av Stad skipstunnel er nødvendig for å realisere den veksten Norge ønsker i kyst- og havnæringene, heter det i meldingen.

De peker videre på at Stad skipstunnel er fullfinansiert i NTP med en total kostnad på 2,7 milliarder kroner (2016 kroner), prisjustert til cirka 2,9 milliarder kroner i 2019 kroner.

- I tillegg står det i NTP at det skal være byggestart i neste stortingsperiode (2017-2021). Kystverket har etter bestilling fra Samferdselsdepartementet fått ned kostnadene i prosjektet, og mener at de kan bygge Stad skipstunnel for 2,7 milliarder kroner (2019 kroner), noe som er nærmere 300 millioner kroner under kostnadsrammen i Nasjonal transportplan. Dette kommer frem i rapporten «Stad skipstunnel. Videreutvikling og prosjektoptimalisering», som Kystverket overleverte til Samferdselsdepartementet 15. juni 2019, skriver de.