Sætre barneskole og Notodden ungdomsskole

Sætre barneskole og Notodden ungdomsskole i Telemark er fullstendig rehabilitert. I tillegg har begge skolebyggene, som ligger vegg i vegg, fått hvert sitt nye tilbygg.

Fakta

Sted: Notodden

Prosjekttype: Rehabilitering og nybygg

Bruttoareal: 9.998 kvadratmeter

Kontraktssum eks. mva: 101.932 millioner kroner.

Byggherre: Notodden kommune

Totalentreprenør: Betonmast Telemark

Arkitekt: Søndergaard Rickfelt

Landskapsarkitekt: Tegn Landskap

Rådgivere: RIB, RIG, RIA, RIVA, RIV rør: Sweco l RIE: Forenede Montører Kongsberg l RIV vent: GK Inneklima l RIBr: ÅF Engineering

Underentreprenører og leverandører: Elektro: Forenede Montører Kongsberg l Rør: Rørleggermester´n l Ventilasjon: GK Inneklima l Grunn- og utomhusarbeider: Isachsen Anlegg l Isolering: Grenland Etterisolering l Taktekking: Protan Entreprenør l Ferdigbetong: Notodden Betong l Asbestsanering: R3 Entreprenør l Maler- og gulvarbeider: Malermester Kjellsen og Tufte l Takelementer: Lett-Tak Systemer l Mur- og pussarbeider: Lindkjenn l Flisarbeider: Murmester Einar Espedalen l Branntetting: Norbras l Systemvegger og himlinger: Carpin Entreprenør l Trapper og rekkverk: Nor Construction l Innerdører: Nordic Door l Heis: Heisplan l Innredninger: Harald Krogsæter l Solskjerming: Umbra Produkter l Glassrekkverk: Notodden Glass og Aluminium

Betonmast Telemark, som er totalentreprenør, startet opp arbeidene med de to skolebyggene i slutten av juni 2017, og leverte prosjektet som avtalt til skolestart etter sommerferien 2019.

– Vi er godt fornøyde, og synes resul-tatet er blitt veldig bra. Byggene har fått en solid opprustning, og kommunen har fått mye skole for pengene, sier prosjektleder Eivind Berge i Betonmast Telemark.

Bare skallet igjen

Han sier det nærmest bare er skallet som er igjen av de gamle skolebyggene, som inkludert kjeller har et samlet areal på nær 8.500 kvadratmeter.

– Skolene består av to hovedetasjer, samt kjeller og et loft med nytt teknisk rom. Alle innvendige arealer, både klasserom, grupperom og lærerværelser, er totalrenovert. Dører og vinduer er skiftet ut, det er lagt nytt gulv, nytt tak og montert nytt elektrisk anlegg. Skolene har også fått nye heiser, nytt ventilasjonsanlegg, kjøkken, sløydsal og generelt mye nytt utstyr, sier Berge.

I tillegg til renoveringen har Betonmast bygd to tilbygg – ett til hver skolebygning - med et samlet areal på nær 1.500 kvadratmeter.

– Tilbyggene består av i alt ni nye klasserom, fire i barneskolen og fem i ungdomsskolen. De inneholder også blant annet et lite bibliotek, et skolekjøkken og en s-avdeling - for elever med spesielle behov – som skal kunne brukes av elever fra begge skolene, sier han.

Berge legger til at også skolegårdene har blitt betydelig oppgradert, med blant annet nye lekeapparater.

Toårig diskusjon

Kommunalsjef Ragnar Frøland i Notodden kommune, som er byggherre, sier politikerne diskuterte byggeprosjektet i rundt to år før spaden ble satt i jorda.

– Diskusjonen gikk ut på om skolene skulle oppgraderes, eller om det skulle bygges nytt. I den forbindelse ble det blant annet gjennomført en tilstandsrapport, som konkluderte med at byggene var i god nok teknisk stand til at det var fullt mulig med en oppgradering. Det var også en billigere løsning, og etter en del diskusjoner gikk vi for det alternativet, sier han.

De eldste delene av skolebygget ble oppført på slutten av 1950-tallet, og siden har det blitt bygd på i flere omganger – sist i 1994.

– Det var gamle bygg med utdaterte løsninger, så det var stort behov for renovering. Det var ikke lagt til rette for universell utforming, og i tillegg var skolene for små. Det var ikke plass til alle elevene, og vi var derfor nødt til å leie lokaler i et annet bygg. Vi ønsker å samle alle elevene under et tak, så derfor er skolene blitt utvidet også. Nå har skolene god nok kapasitet i flere år framover, sier Frøland.

Underviste i brakker

Betonmast startet byggearbeidene våren 2017, og har gjennomført prosjektet i to faser.

– Vi startet med å rehabilitere og bygge tilbygg på barneskolen. Mens arbeidene pågikk holdt barneskoleelevene til i brakker ved siden av skolen. Undervisningen på ungdomsskolen pågikk imidlertid som normalt. Oppgraderingen av barneskolen pågikk i ett år, og var ferdig i juni 2018, sier Berge.

– Barneskoleelevene flyttet dermed inn i sin nye skole etter sommerferien, mens ungdomsskoleelevene ble flyttet til brakkene de hadde vært i. Vi fikk full tilgang til ungdomsskolen, og kunne dermed gå i gang med neste fase av prosjektet. Oppgraderingen av ungdomsskolen tok også et skoleår, og var ferdig til skolestart nå etter sommeren, legger han til.

Uforutsette utfordringer

Berge sier byggeprosessen i hovedsak har gått som planlagt, men at det dukket opp noen uforutsette utfordringer underveis.

– Som alltid med rehabiliteringsprosjekter har det vært utfordringer. På barneskolen dukket det blant annet opp mer asbest enn forventet, og på ungdomsskolen var det store frostskader på murfasaden. Vi måtte derfor foreta full fasaderehabilitering på ungdomsskolen, noe som ikke var forutsett. I tillegg hadde vi en del utfordringer med fundamenteringen på ungdomsskolen. Samlet skapte dette mye merarbeid, men vi klarte likevel å gjennomføre prosjektet innen tidsfristen, sier han.

Berge sier de har hatt et godt samarbeid med underleverandørene sine, og sier at skoleanlegget består av tradisjonelle materialer.

– Tilbyggene har bæring av stål og betong, tradisjonelt bindingsverk og Royalimpregnert tre utvendig. Med unntak av murfasaden som måtte rehabiliteres, var kvaliteten på det gamle skallet bra. Det har vi derfor ikke gjort noe med, sier han.

Dialog med skoleledelse

Berge påpeker at de under byggeprosessen har vært veldig opptatt av å ha god dialog med skolene.

– Det er utfordringer knyttet til å bygge ved siden av en skole i drift. Du må ta hensyn til elevene, og skjerme byggeplassen mest mulig. Skolen har vært flinke til å holde alt av aktivitet borte fra arbeidene. Det har ikke oppstått noen farlige situasjoner, og vi har hatt god dialog med skoleledelsen både før, under og etter arbeidene, sier han.

Rektor Nina Ødegaard Flaaten på Sætre barneskole i Notodden bekrefter at byggeprosessen har gått bra.

– Skolebyggene er blitt bra, og det virker som elevene er fornøyde, sier hun.

Kommunalsjef Frøland sier også de er fornøyde med resultatet.

– Byggene er gjennomført som planlagt, og vi har fått positive tilbakemeldinger fra brukerne, sier han.


Flere prosjekter