Foto: AP Photo/Darko Vojinovic

Ville ikke konkurrere med kinesisk selskap i Sverige - Veidekke mener det var umulig å konkurrere på lovlig vis

Nylig fikk kinesiske China Railway Tunnel Group (CRTG) en tunnelkontrakt i Stockholm. Veidekke var blant de som også var interessert, men valgte å avstå. De mener det er umulig å konkurrere med kineserne dersom man skal holde seg innenfor lovverket.

– Seriøse selskap som betaler avtalt lønn og skatt i Sverige har ikke en sjanse i en slik konkurranse, sier kommersiell direktør Lennart Weiss i Veidekkes svenske virksomhet til Branschaktuellt. De valgte å avstå fra å legge inn tilbud, på tross av at de var interessert, da de så at kineserne skulle være med.

Kineserne fikk kontrakten på 276 millioner svenske kroner i anbudet som er et av de første av flere i en storstilt utbygging av Stockholms t-bane. Det er snakk om tre tunneler som skal brukes av arbeidere i utvidelsen av den blå linjen til Nacka.

Faresignal

Kinesernes tilbud lå 70 prosent under neste selskap da anbudsåpningen ble offentliggjort. Dette har fått mange til å reagere i Sverige

Subterra Sverige, som lå nærmest CRTG, sier til den svenske næringslivsavisen Dagens Industrier at det er snakk om en ren underpris.

Administrerende direktør Catharina Elmsäter Svärd i Sveriges Byggindustrier kaller det et faresignal, og mener at byggherrene også må se på om det er mulig å levere til prisene som blir tilbudt.

- Har ikke gjort noe galt

Det er Region Stockholm som er byggherre, og forvaltningssjef Niklas Bergman sier at de ikke har gjort noe galt, eller er bekymret for det tildelingen eller at det utgjør en sikkerhetsrisiko.

– Vi har vurdert tilbudet basert på kvalifikasjonskrav og pris, og vi har vurdert alle entreprenørene likt, sier han til Dagens Industrier.

Regionen, som altså er utbygger, har også sendt ut en pressemelding der de svarer på det de kaller de vanligste spørsmålene i forbindelse med tildelingen.

Om den lave prisen skriver de:

«Vi jobber mye med å markedsføre våre konkurranser, både i Sverige og internasjonalt, for å få inn mange bra anbud. Det gir oss en bedre pris. Anbudet fra China Railway Tunnel Group ligger nær det vi har regnet med i våre kalkyler, og vi ser ikke at dette skulle være en underpris – som det har stått en del steder i media. China Railway Tunnel Group var også med i konkurransen om arbeidstunnelene i Barkarby, men det gikk kontrakten til to andre selskap, NCC og Subterra Sverige.»

Fristen for å klage på vedtaket går for øvrig ut 7. oktober.

Var utestengt fra Oljefondet

China Railway Tunnel Group er en del av China Railway Group Ltd., som er et Fortune 500-selskap. De lå tidligere under det kinesiske jernbanedepartementet. Selv om de nå er «privatisert», så er majoritetseier det statlige selskapet China Railway Engineering Corporation.

Etikkrådet som vurderer hvilke selskap som Statens Pensjonsfond utland, også kalt Oljefondet, skal investere i, anbefalte i 2014 at fondet ikke skulle investere i China Railway Group fordi:

«det forelå en uakseptabel risiko for at selskapet er involvert i grov korrupsjon. CRG og et datterselskap skal ha betalt bestikkelser til offentlige tjenestemenn for tildeling av kontrakter for bygging av jernbaner og boligprosjekter.»

Selskapet er ikke lenger på fondets «svarteliste».