Foto: Trond I. Joelson

Regjeringen vil hindre useriøse aktører på Svalbard

Regjeringen vurderer nye regler for å hindre useriøse bedrifter i å etablere seg på Svalbard. Det kommer fram i den nye næringsstrategien for øygruppen.

Planen skal legge til rette for et robust, kunnskapsintensivt og bærekraftig næringsliv, skriver næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i strategidokumentet.

De siste sju årene har tallet på norskregistrerte selskaper på Svalbard økt med 65 prosent. Det er særlig reiselivsbedrifter som etablerer seg her. Vekst er ikke et mål i seg selv, sa statssekretær Magnus Thue (H) i Nærings- og fiskeridepartementet da han presenterte regjeringens strategi i Longyearbyen.

Mindre gruvedrift, mer reiseliv

Bakgrunnen for den nye næringsplanen er at kullselskapet Store Norske har avsluttet gruveaktiviteten i Svea og Lunckefjell.

Regjeringen vil nå satse på innovasjon og utvikling, stanse useriøse aktører, kartlegge reiselivet og utfordringer med økt cruiseturisme, og utnytte Svalbards potensial som testarena.

I tillegg har regjeringen et nytt mål med eierskapet i Store Norske. De nye rammene åpner opp for at aktivitetene innen logistikk og turisme kan utvikles videre. Det primære er fremdeles at virksomheten skal støtte opp om målene i norsk svalbardpolitikk

Vurderer fastlandsregler

For å hindre useriøs virksomhet varsler regjeringen at den vil vurdere om flere lover og regler som gjelder på fastlandet, også bør gjøres gjeldende på Svalbard. Mange sesongbaserte aktører er ikke en del av det organiserte arbeidslivet, noen som gjøre det vanskelig å føre tilsyn.

– Vi ser også at mange av guidene er utenlandske og ikke alltid har den nødvendige lokalkunnskapen. Det gir utfordringer, sier Thue.

Regjeringen vil også bevilge mer penger til Visit Svalbard. Det skal gjøre organisasjonen bedre i stand til å gjennomføre aktiviteter som bidrar til en bærekraftig utvikling av reiselivsnæringen, opplyser departementet.

– Det er viktig at utviklingen i reiselivsnæringen på Svalbard bidrar til en positiv samfunnsutvikling i Longyearbyen og tar vare på den sårbare villmarksnaturen – som jo er det produktet reiselivet selger, sier Thue.