Sandvik lanserer ny tunnelrigg

Sandvik Mining and Rock Technology lanserer en ny tunnelrigg, Sandvik DT1132i.

Tunnelriggen er det siste tilskuddet til Sandviks utvalg av underjordsrigger. Den er utstyrt med den nye høyfrekvente borhammeren Sandvik RD535, og borstål designet for høyhastighetsboring, skriver selskapet i en pressemelding.

Sandviks DTi-tunnelrigger er utviklet med en spesiell modulær design som gjør dem fleksible og allsidige. De er egnet for hurtig salveboring eller mekanisert langhullsboring og. Videre bruker de den siste utviklingen innen automatiserte boreløsninger som iSURE-tunnelstyringsprogramvare og SICAs intelligente kontrollsystem.

Den nye tunnelriggen Sandvik DT1132i er en trebom, elektrohydraulisk jumbo som er designet for hurtig og nøyaktig boring i tunnel og gruve. Den datastyrte riggen har båd e operatørstyrt bominnstilling, automatiske innstillinger og automatiske borefunksjoner. I tillegg til å inkludere det siste innen digitale løsninger, bruker den nye tunnelriggen Sandvik sin nye høyfrekvente RD535 borhammer, robuste bommer og avanserte funksjoner, noe som gjør den til en komplett og ny «high-speed drilling solution».

Med en ny RD535 borhammer automatiserte borefunksjoner og nytt borstål gjør at DT1132i leverer de nødvendige resultatene, men med 40% mindre eksospartikler, opptil 20 prosent høyere borsynk og med 25 prosent mer sidedekning (3 x SB160i 190m2 -19.400m x 12,200m).

Blant de mange nye funksjonene på den nye riggen er en ny 3 meter teleskopisk TB160i bom, optimalisert med en fremre leddsstruktur som gir 1 meter ekstra sidedekning som standard, og 4 m sidedekning med teleskop justering. Den nye bommen bruker også en ny proporsjonal bomkontroll for nøyaktig og rask manuell bombevegelse (automatiserte bomkontroller leveres med valgfri Platinum-pakke), med intelligent kompensasjonsmodeller for å gi nøyaktighet under alle forhold.

En ergonomisk vibrasjonsdempet hytte er designet for den nye riggen. Med akustiske vinduer, et filtreringssystem for å minimere støv inne i førerhuset (i henhold til standard EU6 / 7) og et åpent og romslig førermiljø. Døråpninger har blitt plassert på baksiden av førerhuset for å minimere forstyrrelser for føreren, mens sikkerheten er blitt maksimert med en FOPS-kompatibel hytte.

For å øke effektiviteten til riggen og operatøren ytterligere, er omfattende diagnostikkinformasjon integrert i skjerm. Dette inkluderer borediagnostikk for bominstrumentering, borekontrollsystem og nakkesmøring, sammen med diagnostikk for elektriske motorer, pumper (hydraulikk og vann), transmisjonssystem, dieselmotorer, bremsesystem, støttelabber og kabeltromler.