Nye Veier anbefaler en omfattende økning i selskapets utbyggingsportefølje. Her fra Nye Veiers Tvedestrand-Arendal-prosjekt. Arkivfoto.

Nye Veier ønsker seg omfattende økning i utbyggingsporteføljen

Nye Veier mener organisasjonen de har bygget opp er klar for å ta på seg enda flere prosjekter.

I arbeidet med nasjonal transportplan (NTP) for 2022 - 2033 har Nye Veier levert to rapporter.

Den ene anbefaler en omfattende økning i selskapets utbyggingsportefølje.

Regjeringen har signalisert ønske om å utvide Nye Veiers portefølje i kommende NTP, både når det gjelder antall prosjekter og finansiering - slik at selskapet får økt ansvar for oppfølging av NTP på de viktigste europaveiene.

I en pressemelding skriver Nye Veier at de har vurdert til sammen 18 delstrekninger hvor selskapet mener de med sin arbeidsmetodikk vil kunne sikre mer vei for pengene, og dermed mer effektiv ressursbruk i sektoren.

- I tillegg har selskapet vurdert transportutfordringene i Oslo-området. Dette er beskrevet i tilleggsoppdraget til NTP-oppdrag 1, skriver selskapet i meldingen.

Nye Veier mener at det ved helhetlig planlegging og utbygging av lange strekninger, er mulig å bygge ut et effektivt hovedveinett i Norge til en kostnad som er 30-40 prosent lavere enn kostnadsnivået som ble lagt til grunn for NTP 2018-2029.

- Ved å se flere prosjekter i dagens NTP i sammenheng, vil vi finne bedre løsninger for veibrukeren, mener Nye Veier.

- Den raske teknologiske utviklingen i transportsektoren, medfører risiko for feilinvesteringer. Vi legger derfor til grunn at strekningene bør bygges ut over en lengre periode enn 12 år. For å sikre langsiktig forutsigbarhet har vi likevel tatt som utgangspunkt at prosjekter som ligger inne i nåværende nasjonale transportplan som hovedregel gjennomføres innenfor kommende planperiode, fortsetter veiselskapet og konkluderer med at de har bygget opp en organisasjon som nå er klar for en utvidelse av porteføljen.

- I vårt svar på deloppdrag 1 til NTP redegjør vi for våre resultater så langt. Vi viser en kostnadsreduksjon på cirka 30 milliarder kroner for vår samlede prosjektportefølje, sammenlignet med de kvalitetssikrede kostnadsoverslagene som lå til grunn da Nye Veier overtok porteføljen. Verdien av kortere reisetid og økt trafikksikkerhet utgjør et omtrent tilvarende beløp, melder Nye Veier.

Her kan du lese de to rapportene fra Nye Veier i sin helhet: