Det er gjort lydopptak som viser bruk av skyggeregnskap på ett av Bane NORs utbyggingsprosjekter i utbyggingsdivisjon. Bildet er kun et illustrasjonsfoto.

Bane NOR-leder oppfordret til triksing med timelister i utbyggingsdivisjonen - ble avslørt i lydopptak

Et lydopptak som er gjort ute på et av Bane NORs store utbyggingsbyggingsprosjekter, avslører bruk av såkalt skyggeregnskap for arbeidstid i utbyggingsdivisjonen. Bane NOR varsler innskjerping av kontroller.

Slik fungerer det

Et skyggeregnskap, også omtalt som skufferegnskap, betyr at det trikses med timelistene til de ansatte for å unngå lovbrudd knyttet til arbeidstid.

Overtidsbruk som bryter med bestemmelsene for arbeidstid, blir ikke registrert i offisielle timelister.

I stedet holder man oversikt over antall overtidstimer utenom de offisielle listene, slik at en ansatt i periode kan jobbe mer enn hva som er tillatt og heller ta seg fri på et senere tidspunkt uten at det registreres.

Byggeindustrien har fått kjennskap til lydopptaket gjennom en e-post som ble sendt til konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR i april i år.

Lydopptaket inneholder en samtale der en ansatt i utbyggingsdivisjonen blir oppfordret av sin leder til å snakke med «de gamle garvede karene» for å få forklart hvordan man fører skyggeregnskap.

I tillegg til lydfilen, skal det finnes referater fra flere møter som dokumenterer bruddene og bruken av skyggeregnskap.

I e-posten som Byggeindustrien har fått tilgang til, står det blant annet:

«I dette møtet forklarer arbeidsgivers representanter en praksis med bruk av skyggeregnskap for arbeidstid, såkalt «skufferegnskap», i utbyggingsdivisjonen. Han blir også instruert i å snakke med «de gamle garvede karene», for de kan forklare han hvordan det fungerer i praksis. Det hersker ingen tvil hos Norsk Jernbaneforbund at den ansatte har fått avtalt en arbeidstid som, i seg selv, ikke bare er brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser, men også overenskomst inngått mellom Bane NOR og Norsk Jernbaneforbund.»

Avsenderen skriver videre at både lydfil og referater fra flere møter som er skrevet av Bane NOR dokumenterer det samme.

«Når arbeidsgiver setter opp som avtale en arbeidsuke med 12 timers arbeidsdag, og 48 timers arbeidsuke og samtidig pålegger en vaktordning i forbindelse med bruddhelg, er det ikke vanskelig å forstå at timesummen slettes ikke lar seg forsvare. Spørsmålet er da om det skal rapporteres, eller skjules. Bane NOR har valgt det siste», heter det i e-posten.

Personen som sendte meldingen til konsernsjefen er kjent med at vi omtaler innholdet i den, men vedkommende ønsker ikke å uttale seg om saken.

Heller ikke personen som gjorde lydopptak av samtalen der skufferegnskap blir diskutert, ønsker å kommentere saken overfor Byggeindustrien.

Tor Egil Pålerud, forbundssekretær i Jernbaneforbundet. Foto: NJF

Jernbaneforbundet bekrefter lydopptaket

På spørsmål fra Byggeindustrien, bekrefter forbundssekretær Tor Egil Pålerud i Norsk Jernbaneforbund at de sitter på lydbevis som avslører skyggeregnskap.

– Når du spør meg direkte om et slikt lydopptak finnes, så kan jeg ikke gjøre annet enn å bekrefte det. Bane NOR og Jernbaneforbundet har hatt møter i forbindelse med saken denne uken. Målet er å finne ut hva som har skjedd, i hvilket omfang det foregår og hvilke tiltak som kan settes i verk, sier Tor Egil Pålerud til Byggeindustrien.

Norsk Jernbaneforbund er svært bekymret over opplysningene de har fått.

– Dersom det viser seg at man praktiserer en slik form for skufferegnskap i utbyggingsdivisjonen til Bane NOR, som er et klart brudd på norsk arbeidsmiljølov, så ser Norsk Jernbaneforbund meget alvorlig på det, sier han.

– Har dere mistanke om at dette er noe som har foregått i flere prosjekter over tid?

– Det er første gang at Jernbaneforbundet har fått opplysninger om dette, sier Tor Egil Pålerud.

– Skal vite når de har sin fritid

Jernbaneforbundet mener at bruken av skyggeregnskap gjør det mulig for Bane NOR å ha en lavere bemanning enn det som er forsvarlig gjennom å ha folk på jobb lenger enn hva arbeidsmiljøloven tillater.

– Det vil være svært alvorlig dersom det skjer en ulykke og det blir avdekket at den involverte på ulykkestidspunktet har jobbet langt utover det som er lovlig. Arbeidstakerne skal vite når de har sin fritid og når de er på jobb. Det er jo nettopp det Arbeidsmiljøloven skal verne om, sier Pålerud.

Han mener det også er alvorlig at Bane NOR kan ha ha sentralt personell registrert på jobb når de i realiteten har fri.

– Så lenge ting går bra, så vil det jo ikke være et problem. Men skulle noe alvorlig skje på anleggsplassen, vil det være vedkommende som ikke er til stede på jobb som blir ansvarliggjort som nummer én. Men her hviler det også et stort ansvar hos hver enkelt ansatt, sier Tor Egil Pålerud.

Bane NOR varsler innskjerping av kontrollrutinene etter avsløringer om skufferegnskap

Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund, ble varslet om skyggeregnskap i april. Foto: Madeleine Bergheim

Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund innrømmer overfor Byggeindustrien at bruk av skyggeregnskap har forekommet i utbyggingsdivisjonen.

– Vi ønsker ikke å være bekjent av at dette foregår i vårt system, og er helt på linje med Jernbaneforbundet i denne saken. Vi vil ha ryddige arbeidsforhold på våre arbeidsplasser, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR.

Han bekrefter også at han ble gjort oppmerksom på bruk av skyggeregnskap allerede for et halvt år siden.

– I forbindelse med et par personalsaker på ett av våre prosjekter, ble jeg gjort oppmerksom på at dette var tilfelle. Like etter det første varselet, ble jeg også gjort oppmerksom på at det var en leder hos oss som hadde oppfordret til bruk av skyggeregnskap og at det fantes dokumentasjon på det. Det har vi forfulgt i ettertid, sier Gorm Frimannslund til Byggeindustrien.

– Hva konkret har dere gjort i løpet av det halve året som er gått?

– Vi har blant annet kjørt ut informasjon internt og har hatt lederutviklingsprogrammer for våre ledere. Vi har også jobbet med kompetanseheving i form av kurs i skiftanlegging og hvordan man skal fordele arbeidskraft riktig. I tillegg har vi hatt flere møter underveis med fagforeningen om saken. Men så vil det helt sikkert være ulike oppfatninger om vi har gjort nok eller ikke, sier Gorm Frimannslund.

Han sier de nå vil skjerpe inn kontrollrutinene og at de nå vil gjennomføre stikkprøver internt.

– Så langt har vi ikke greid å finne andre tilfeller av skyggeregnskap i Bane NOR, men vi vil kommer til å kontrollere virksomhetene i enda sterkere grad fremover. Vi har systemer på plass for å kontrollere entreprenørene våre, men har ikke vært gode nok internt, innrømmer Frimannslund.

– Har dere ikke hatt noen form for interne kontroller på bruk arbeidstid?

– Vi har ikke hatt stikkprøvekontroller for om det finnes skufferegnskap eller ikke. Men vi har hatt en jevn oppfølging av overtidsbruken, og der ser vi at utviklingen har vært positiv. Overtidsbruken har jevnt og trutt blitt redusert de siste årene.

– Stoler du på de tallene i kjølvannet av det som nå blir avslørt?

– Vi stoler på at overtidsutbetalingene som er gjort er 100 prosent riktige. Men spør du meg om alle timer føres helt riktig ute i systemet, så kan jeg ikke garantere det 100 prosent. Men jeg kan love at vi gjør det vi kan for å passe på, sier Frimannslund.

– Er dette gjort for å spare penger og bemanning?

– Nei, det er det ikke.

– Har saken fått konsekvenser for lederen som oppfordrer til skufferegnskap?

– Vi ønsker ikke å kommentere hvordan vi håndterer personalsaker. Men vi ser alvorlig på at dette har forekommet på et av våre prosjekter, sier Frimannslund.