Illustrasjonen viser krysset under Kvitsøy, med to ventilasjonssjakter 10 meter i diameter som skal 250 meter ned til hovedløpene under Kvitsøy. Illustrasjon: Norconsult/Statens vegvesen

Mener Rogfast-fremtiden er uviss etter avlysning - forventer omkamp om flere veiprosjekter

Etter at Statens vegvesen satte håndbrekket på og avlyste Kvitsøy-kontrakten, spår bransjeekspert at det vil bli politisk omkamp om både Rogfast og flere andre veiprosjekter. Men AF-topp forventer ikke at gigantprosjektet skrinlegges.

BDO presenterte torsdag en fersk rapport som viser at veksten i bygg og anlegg har vært enorm de siste årene, men at marginene i bransjen likevel går nedover.

Stor risiko i stadig større kontrakter, trekkes fram som en av årsakene.

En av de store kontraktene som bransjen har konkurrert om, Kvitsøy-kontrakten på Rogfast, ble fredag avlyst fordi prisen ble for høy og kun en tilbyder ville være med å kjempe om den.

Rogfast skal ha en 26,7 km lang undersjøisk tunnel som når den står ferdig er verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Kvitsøy-kontrakten omfatter 1/3 av denne pluss fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøy.

Den første Rogfast-kontrakten, ble av Vegvesenet estimert til 3–3,5 milliarder kroner, men tilbudet som kom inn fra den eneste kvalfiserte tilbyderen lå en milliard over anslaget.

Uviss fremtid

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Thomas Lidsheim i BDO mener fremtiden til Rogfast er uviss.



Avlysningen vil sette fart i en ny diskusjon om fremtiden til hele Rogfast, tror en av artikkelforfatterne bak den ferske rapporten Bygg- og anleggsanalysen 2019, BDO-partner Thomas Lidsheim.

– Jeg tror vi vil få en diskusjon om et tunnelløp til 20 milliarder er den rette løsningen. Det var også interessant å se at det ble sendt ut pressemeldinger på en vellykket autonom ferjetest i Finland samme dag som Vegvesenet stoppet Rogfast-kontrakten. Dersom man kan kjøre ferger autonomt på batteripakke med ti minutters mellomrom uten fullt mannskap, så er det ikke gitt at dette samferdselsprosjektet blir gjennomført med den politiske vinden som vi har i landet nå, sier Thomas Lidsheim til Byggeindustrien.

At kostnaden ved å bygge ut prosjektet ser ut til å bli vesentlig høyere enn planlagt, er heller ikke godt nytt for fremtiden til Rogfast-prosjektet, mener han.

– Når det er sagt så er det veldig sterke næringspolitiske krefter for å binde sammen de to regionene, og Rogfast har alltid blitt sett på som et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt i motsetning til mange andre bru og tunnelprosjekter, sier Thomas Lidsheim.

BDO-partneren forventer flere veiomkamper i årene fremover.

– Vi har ikke et politisk ståsted, men registrerer at det er et nytt politisk landskap og at vi får en del konstellasjoner nå – først og fremst på kommunalt- og fylkeskommunalt nivå – som vil føre til endringer. Vi tror det vil bli snudd noen steiner både i Rogfast-prosjektet og flere andre store motorvei-, bru og tunnelutbygginger og forventer omkamper mange steder, sier Lidsheim.

AF-topp: Tror man vil se på utforming av kontrakt

Bård Frydenlund er konserndirektør Sverige, HR og Kommunikasjon i AF Gruppen.

Konserndirektør Sverige, HR og kommunikasjon i AF Gruppen, Bård Frydenlund, tror ikke anleggsporteføljen hos det offentlige blir slankere med det første.

Han forventer heller ikke at Rogfast-prosjektet vil stoppes permanent.

- Jeg tror ikke prosjektet vil forsvinne ut av Nasjonal transportplan, men jeg tror Vegvesenet vil se på hvordan de vil forme kontrakten. De vil nok endre «scopet», slik at det blir større interesse for den, sier Frydenlund.

– Hvorfor vurderte AF den som uinteressant?

– Det er veldig mange prosjekter ute i markedet og det er mange tilbud som leveres. Vi må prioritere de prosjektene som vi tror vi har størst muligheter for å lykkes. Denne gangen var det andre prosjekter som sto foran i køen og som var mer interessante, sier Frydenlund.

– Det var kun en tilbyder på jobben og tilbudet lå en milliard over forventningen til Statens vegvesen. Hva sier det om prosessen?

– Jeg tror det er veldig vanskelig å sette to streker under svaret på det spørsmålet. Det er ikke gitt at estimatet man hadde på Rogfast var riktig. Samtidig kan det tenkes at entreprenørene har den riktige prisen. Samtidig synes jeg det er fryktelig trist at konkurransen avlyst for de som har brukt masse tid og ressurser på å utforme et tilbud, sier Frydenlund.

Jobbet med prosjektet i ett år

Prosjektsjef Tore Voster i Stangeland Maskin.

Entreprenøren Stangeland, som hadde regnet på kontrakten i et arbeidsfellesskap med Implenia, la overfor VG ikke skjul på at de var skuffet over beslutningen til Statens vegvesen.

Selskapet har ifølge VG jobbet med prosjektet i vel ett år.

– Vi er forferdelig skuffet i dag. De signalene som har vært hittil har ikke hatt denne konklusjonen. Vi er deppa for å si det sånn, sa Tore Voster, prosjektsjef i Stangeland til VG.

Avlysningen betyr at Kvitsøy-kontrakten må opp til ny politisk behandling.

Vegdirektøren vil ikke spekuluere i fremtiden

Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud. Foto: Statens vegvesen

I en kommentar til NRK sa fungerende vegdirektør Bjørne Grimsrud nylig at de er pliktige til å legge kostnadsøkningen fram for Samferdselsdepartementet.

– Dette er ikke noe vi ønsket, men det er helt nødvendig i forhold til de rammer vi jobber innenfor. For vi kunne ikke gå videre med en sånn potensiell kostnadsøkning uten å snakke med departementet, og her lå vi langt over, sier vegdirektøren til NRK.

På spørsmål om avlysningen kunne sette hele Rogfast i fare, svarte Grimsrud følgende:

– Jeg synes ikke det er riktig å spekulere i det nå. Det som er viktig nå, er at vi tar en dialog med departementet og får fram kunnskap om hvor vi er i forhold til det prosjektet.