Repastad Anlegg og NCC utførte Vågsbygdvei-prosjektet i et arbeidsfellesskap.

Dømt til å betale over 100 millioner kroner til NCC og Repstad Anlegg

Arbeidsfellesskapet NCC/Repstad Anlegg fikk delvis medhold av Agder lagmannsrett i sluttoppgjørsaken om Vågsbygdveiprosjektet som sto ferdig i 2014. Fylkeskommunen må dermed ut med over 100 millioner kroner.

Det melder Fedrelandsvennen på sine nettsider (krever innlogging).

Det er i overkant av to år siden arbeidsfellesskapet som bygde den nye Vågsbygdveien i Kristiansand fikk delvis medhold i Kristiansand tingrett etter at store uenigheter knyttet til sluttoppgjøret i prosjektet ble tatt til retten. Entreprenøren hadde et krav på cirka 175 millioner kroner, men Kristiansand tingrett tilkjente NCC/Repstad Anlegg et beløp på 79,4 millioner kroner inkl. mva. for tilleggsarbeider i prosjektet.

Anket

Fylkeskommunen valgte å anke dommen til Agder lagmannsrett og denne uken kom dommen som dømmer Fylkeskommunen til å betale 84,5 millioner kroner inkl. mva. Ifølge Fedrelandsvennen er det litt under halvparten av kravet fra NCC/Repstad Anlegg, som lød på 154,8 millioner kroner uten mva. Inkludert moms og forsinkelsesrenter må Fylkeskommunen ut med over 100 millioner kroner.

– Vi er selvfølgelig ikke fornøyd. Vi er også litt overrasket. Vi hadde en forventning om at det ikke skulle gå den veien, sier prosjektleder Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

63 enkeltkrav

Arbeidsfellesskapet NCC/Repstad Anlegg ble tildelt fv. 456 Kolsdalen – Lumberkrysset (Vågsbygdveien) våren 2010. Entreprenørens tilbud var på 595,5 millioner kroner eks. mva. Vågsbygdvei-prosjektet omfattet totalt 2,4 kilometer ny firefelts vei inkludert 3,2 kilometer med tunneler, og veien ble åpnet i 2014.

Da Arbeidsfellesskapet stevnet saken inn for tingretten i 2016 hadde entreprenøren 63 enkeltkrav. Entreprenøren fikk medhold i 41 av kravene og ble altså tilkjent 79,4 millioner kroner. Ankesaken i lagmannsretten har omfattet 23 krav.

«Flere av kravene i saken knytter seg til tolkning av prosessene. Andre krav knytter seg til entreprenørens varsel om endringer. For enkelte krav er partene uenige om det foreligger en endring. For andre om hvordan endringen skal prises. Det er også tvist knyttet til om endringer har ført til forsinkelser for kontraktsarbeidene, om endringer har ført til urasjonell drift for kontraktsarbeidene (plunder og heft) og om det er reklamert i tide(…)», står det i domspapirene fra Agder lagmannsrett.

Vil gå gjennom detaljene

Ifølge Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen vil de nå gå gjennom detaljene i dommen med advokatene før de bestemmer som om de skal ta saken videre.

– Vi må også ha en runde med fylkeskommunen, som saken er kjørt for. Så får vi se om det er noen forhold som skal gås videre med, sier han til Fedrelandsvennen.