Jan Eldegard Hjelle
Daglig leder
FABEKO
Vi mener dette er et stort steg i retning av karbonnøytral betong – et materiale som står sentralt når vi skal bygge et robust og klimavennlig samfunn. FABEKO mener dessuten at dette er en svært lønnsom klimainvestering for staten.
Dette framkommer når man sammenligner dette nye tiltaket med den gjennomførte subsidieringen av engangsavgift for el-biler.
Karbonfangst i sementindustrien
Totale kostnader for karbonfangst ved Norcem i Brevik er i revidert nasjonalbudsjett 2018 beregnet til 3,1 mrd kr med tillegg av transport og lagring. Totalkostnadene er beregnet til 12 mrd kroner. Fangstanlegget i Brevik skal fange 400.000 tonn og dette gir en investering på kr 30.000 pr tonn CO2 fanget og lagret.
El-bilsatsing
Dersom vi kun ser på subsidiert engangsavgift for el-biler og ikke tar hensyn til andre subsidier som for eksempel reduserte bomtakster, parkering, og bensinavgift, viser beregninger at subsidiene av elbiler utgjør kr 27 mrd. Dette gir en subsidie på kr 60.000 for hvert tonn reduserte CO2-utslipp
Halv kostnad for staten
Kostnadene for hvert tonn redusert CO2-utslipp i sementfabrikken ligger altså på rundt halvparten av det det koster staten å subsidiere elbilparken- med samme effekt på utslippsreduksjon.
Lønnsomheten ved karbonfangst blir enda bedre dersom vi tar med prosjektet hos Fortum på Klemetsrud. De vil fange ca 300.000 tonn CO2 og totalkostnaden er estimert til å stige til rundt 14 mrd kroner. Det betyr at kostnaden for karbonfangst på begge anleggene vil ligge på kr 20.000 per tonn CO2 som utgjør 1/3 av tilsvarende satsing for elbilparken.
Styrking av norsk industri
En annen viktig forskjell er at karbonfangst i norsk sementindustri bygger opp vår egen teknologikompetanse og styrker konkurranseevnen for norsk industri. Subsidier av elbiler støtter bilprodusentenes teknologiske utvikling og vi har ikke pr i dag bilprodusenter i Norge.
FABEKO mener ikke at satsingen på elektrifisering av transportsektoren og elbilsatsing skal stoppes. Vi mener imidlertid at karbonfangst både er kostnadseffektivt og et nødvendig tiltak fra staten for å nå de nasjonale og internasjonale målene om utslippsreduksjoner. En karbonnøytral betongbransje vil også bli en attraktiv eksportindustri.
Vi har tatt utgangspunkt i følgende elbil-data:
* Gjennomsnitt subsidie av engangsavgift pr bil: kr 150.000
* Antall solgte el-biler pr 2018: 180.000
* Reduserte utslipp for hele elbilparken: 450.000 tonn CO2/år
* Utslippsreduksjon pr bil 125 g CO2/km
* Gjennomsnitt kjørelengde per bil: 20.000 km/år
* Gjennomsnitt utslippsreduksjon per bil: 2,5 tonn CO2 pr år
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer