Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen

Hæhre kun fem millioner lavere enn Kruse Smith ved rv. 5 Kjøsnesfjorden

Det var meget tett mellom Hæhre Entreprenør og Kruse Smith Entreprenør, da Statens vegvesen fredag kunne signere åpningsprotokollen for tunnelprosjektet rv. 5 Kjøsnesfjorden.

Åpningsprotokollen viser at Hæhre Entreprenør hadde det laveste tilbudet med drøye 649 millioner kroner. Rett bak følger Kruse Smith Entreprenør med et tilbud på cirka 654 millioner kroner.

YIT Norge var den siste entreprenøren som la inn tilbud, men selskapet skal ha over 728 millioner for jobben.

Hvis det ikke blir endringer etter kontrollregning av tilbudene, og det ikke kommer inn klager, skal Hæhre starte tunneldrivingen i høst.

Prosjektet skredsikring av rv.5 Kjøsnesfjorden er en videreføring av tidligere arbeid, og skredsikringstiltaket vil være en tunnel på cirka 6,5 kilometer forbi det skredutsatte området.

Tunnelen skal bygges som en forlenging av den eksisterende Støylsnestunnelen vestover til Kjøsnes, og samla lengde blir 8,4 kilometer, skriver Vegvesenet om prosjektet på sine nettsider.

Riksveg 5 går gjennom Kjøsnesfjorden, en sidearm til Jølstravatnet, og er en viktig del av øst-vest sambandet for Sogn og Fjordane med tilknytning til korridoren Oslo-Bergen.

Eksisterende veitrase langs Kjøsnesfjorden er svært utsatt for skred. Terrenget er veldig bratt, med flere skredløp nedetter fjellsiden. Det er gjort sikringstiltak mot skred i flere omganger opp gjennom tiden, men fremdeles er enkelte parti utsatt for ras og stenging av vegen på grunn av rasfare.

Hvis det ikke blir endringer etter kontrollregning av tilbudene og det ikke kommer inn klager skal Hæhre starte tunneldrivingen i høst.