Konsernsjef Nils Sund (f.v.), drifts- og logistikksjef Gungør Turkøz og direktør Farveringen Espen Marthinsen.Drifts- og logistikksjef Gungør Turkøz i Farveringen, styreleder Grant Trygve Larsen i Malorama og direktør i Farveringen, Espen Marthinsen foretar den offisielle åpningenSlik er det nye lageret på Kløfta.Robert Wallman underholdt.Direktør i Farveringen Espen Marthinsen.Nils SundDrifts- og logistikksjef Gungør Turkøz.Espen Marthinsen takker Arne Berg og Tor Holmen.Konsernsjef Nils Sund (f.v.) takker drifts- og logistikksjef Gungør Turkøz og direktør i Farveringen, Espen Marthinsen.

Farveringen innviet moderne lager på Kløfta

Farveringen, som er grossistdelen av Malorama-konsernet AS, kunne torsdag ettermiddag formelt åpnet sitt nye hypermoderne lager i tilknytning til storanlegget de har bygget opp på Kløfta. – Dette gir oss muligheten til å realisere vår vekststrategi, sier en offensiv konsernsjef Nils Sund i Malorama og direktør for Farveringen, Espen Marthinsen.

Over 200 gjester deltok på åpningen av det nye 4.300 kvadratmeter store lageret på Kløfta. De har nå hatt full innkjøring på anlegget gjennom den siste uken – og torsdag kunne Sund og Marthinsen sammen med resten av kollegene formelt åpnet det nye anlegget som de har jobbet med gjennom lang tid. Det nye laget inneholder blant annet et automatisk høylager og en effektiv miniload.

Stor investering
- Dette er definitivt en stor investering for oss. Selve bygget er på 4.300 kvadratmeter, med en takhøyde på 19,3 meter, forteller Marthinsen. Bygget er satt opp av JM Entreprenør - og man har bukt flere måneder på å innrede innholdet i bygget. Det tekniske anlegget er levert av Swislogg og Trace.

- Investeringen på det som er satt opp innvending er like omfattende som selve bygget. Her har vi nå bygget opp et anlegg med topp moderne logistikkløsninger, forteller en tydelig fornøyd Sund.

Med nyinvesteringen på Kløfta rår de nå over 14.300 kvadratmeter på anlegget på Kløfta. Hele 14 millioner liter maling går årlig innom disse lokalene – noe som tilsvarer hver tredje solgte liter dekormaling i Norge. Høylageret har en kapasitet på 8.000 paller og miniloaden har en kapasitet på 29.000 kasser.

Storparten av malingen distribueres gjennom byggevarekjedene.

- Vi har den senere tiden knyttet til oss flere store kjeder - og har nå avtaler med blant annet Mestergruppen og Byggmakker, legger Marthinsen til.

Vekststrategi
Malorama-konsernet omsetter nå årlig for rundt to milliarder kroner. I fjor kom to nye aktører inn på eiersiden, gjennom Icon Capital og loe Equity – som totalt eier 40 prosent av aksjene i selskapet.

- Vi har solide eiere i ryggen som ønsker å satse – og vi har en tydelig vekststrategi i Malorama. Med denne nyinvesteringen har vi lagt forholdene til rette for skape denne veksten. Samtidig har vi også planer om ytterligere å modernisere de eksisterende lagerfasilitetene på Kløfta. Det handler om automatisering – vi må jobbe stadig mer effektivt - og mulighetene finnes nå for å modernisere ytterligere. Det nye lageret på drøyt 4.000 kvadratmeter er like effektivt som det eksisterende anlegget på 10.000 kvadratmeter, påpeker Marthinsen.

- Vi jobber hele tiden for å få en mer effektiv vareflyt for å øke konkurransekraften og bedre inntjeningen for våre kunder. Skal vi kunne utvikle oss den veien vi ønsker må vi stadig strekke oss lenger – og vi ser store muligheter i ytterligere modernisering av hele verdikjeden, påpeker Sund.

Et slikt prosjekt som nå står klart kommer ikke av seg selv.

- Dette krever mye planlegging, og at vi har et styre og eiere som er villige til å satse penger og som ser at om vi skal utvikle oss, må vi investere i fremtiden. Og om vi skal lykkes må vi ha med oss dyktige samarbeidspartnere. Jeg er også stolt over at vi har hatt full drift gjennom hele byggeperioden - og har kunnet opprettholde servicegraden vår. Det viser seg at det ikke bare er teknologi dette dreier seg om - men om mennesker og kultur. Vi skal nå feire denne milepælen, utdyper Sund.

Farveringen The HUB Kløfta skal være er navet i Malorama.

- Samtidig skal vi jobbe for at dette skal være navet i hele bransjen. Vi ønsker at Farveringen skal være et hjem for de som ønsker å utvikle effektive verdikjeder. Vi har bygget et lager og en automasjon som gjør at vi er i stand til å møte fremtiden. I tillegg til å levere til butikken har vi nå ulike varestrømmer og kan levere til nettbutikker samtidig som vi også brekke og blande maling og levere til sluttkunde. Likevel er det slik at det er våre kunders kunder vi lager systemer for, understreker Marthinsen.