Det skriver Aspelin Ramm i en pressemelding mandag.
Studentene la nylig frem sine forslag for hvordan Produksjonsbyen kan utformes, og har blant annet sortert ulik virksomhet innen industri, lager og logistikk i kategoriene lett, medium og tung produksjon, der de ulike kategoriene betyr ulik grad av tilpasning til støy, trafikk og skala. Områder med lett industri vil være bedre egnet for bolig, mens i områder dominert av tung industri må tunge kjøretøy fortsatt ha prioritet.
For å også gi plass til mennesker i områder med tung industri, foreslår studentene blant annet å lage sykkelveier over takene.
I et av forslagene er sykkelveien lagt over taket til Norsk Gjenvinning. «Den grønne snarveien» spiller på Plan- og bygningsetatens plan for «Den grønne ringen», heter det i pressemeldingen.
Et annet forslag er å by på opplevelser som tennisbaner, takhager og lignende på industritakene, og dermed invitere til å gå over i stedet for rundt, og slik redusere barrieren de store byggene representerer.
Studentene foreslo også å benytte T-banenettet til varetransport på natten.