Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Viktig å få orden på togtrøbbelet

Publisert: 23.08.2019 01:44. Sist endret: 23.08.2019 01:49.

I sommer ble det gjennomført arbeider på flere banestrekninger rundt Oslo - og håpet var at tobrukerne skulle komme tilbake til hverdagen med et forbedret togtilbud. Slik har det ikke gått - det er store utfordringer på spesielt to av strekningene.

Flere nettledere

  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
    16.04.2021
  • Vil bli et koronavalg
    14.04.2021
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
    13.04.2021
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
    11.04.2021
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
    08.04.2021
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
    07.04.2021
  • Når kommer gjenåpningen?
    07.04.2021
Les flere

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019 – nå er de slått konkurs
  • Betalingsfristen for skatter og avgifter utsettes
  • Tryg har betalt ut 120 millioner etter Gjerdrum-skredet
  • Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer
  • Byggevareindustrien rapporterer om godt salg i mars
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Buss for tog er blitt vanlig for brukerne av tog på Østlandet i løpet av sommerukene - ikke minst påvirker dette togpendlerne – som bruker tilbudet hver dag. Årsaken er at man benytter de stille ukene midt på sommeren til å oppgradere jernbaneanleggene – og da spesielt den tekniske infrastrukturen. Dette er sterkt påkrevd – og er et resultat av for lite vedlikehold gjennom mange år. Nå er det bevilget langt mer penger til utbedring av de jernbanetekniske anleggene – men det er ikke alle steder det ser ut til at dette har hatt den ønskede og nødvendige effekt. Spesielt brukerne av Østfoldbanen har nå i august hatt store problemer - noe de også har opplevd tidligere. Det synes som om denne strekningen er ekstra hardt rammet av tekniske problemer. Men også på Drammensbanen har man etter ferien hatt store utfordringer med regulariteten. Ifølge Aftenposten har man i løpet av uke 32 og 33, samt mandag denne uken, registrert totalt 989 planlagte innstillinger av tog, 1.080 innstillinger som ikke var planlagt, samt store forsinkelser.

Dette holder selvsagt ikke – og det er fullt forståelig at frustrasjonen nå virkelig begynner å bygge seg opp hos de mange tusen daglige brukerne. Om man betaler for og regner med å kunne benytte seg av et togtilbud til de oppsatte tidene - og dette ikke fungerer i praksis, blir man irritert og oppgitt. Mange har beregnet mange ulike avtaler utfra oppsatt togtabell - men denne er det nå mange som rett og slett ikke våger stole på lenger - og da har man en utfordring. Man må nå beregne inn forsinkelser og innstillinger og slik kan man ikke ha det om målet er at stadig flere skal over på kollektive transportmidler – hvor selvsagt toget har en avgjørende rolle. Bruk av tog er en glimrende transportmåte - om det fungerer. Men om problemene dukker opp så ofte som vi nå har sett, fungerer det selvsagt dårlig – og folk begynner virkelig å bli lei. Situasjonen skal ha vært mye den samme også i fjor etter en sommerperiode med oppgraderingsarbeid.

Det jobbes nå på spreng hos Bane NOR for å finne frem til feilene – men man kan ikke si med sikkerhet når problemene skal være løst. I mellomtiden har samferdselsministeren kalt partene inn på teppet for å bli informert. Forhåpentligvis vil togene snart klare å komme i rute - og hverken Vy, Bane NOR eller brukerne er fornøyde med dagens situasjon - og man må rett og slett klare å løse opp i denne problematikken. Det settes nå årlig av store summer til å fikse opp i nettopp disse utfordringene – og da må resultatene bli bedre.

Nøkkelord:

Leder
 

Her leveres koronatest som underentreprise

 

Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019
– nå er de slått konkurs

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

 

Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen