Leder for utbyggingsstartegi i Nye Veier, Sebastian Kussl.

Nye Veier vil bruke sensorteknologi for å fikse feil før ting går i stykker

Nye Veier har innledet samarbeid med StartupLab og vil ha norske teknologigründere inn i store veiprosjekter. Nå vil de gjøre anleggsbransjen kjent med startup-bedriftene.

Ny norsk sensorteknologi er på full fart inn i norske veiprosjekter, og torsdag inviterer Nye Veier i samarbeid med StartupLab den norske anleggsbransjen til et miniseminar om Internet of things i vei og anlegg.

– For oss handler Internet of things i hovedsak om å få kontakt med den infrastrukturen vi bygger og sørge for at vi har tilgang til informasjon hele tiden, sier leder for utbyggingsstartegi i Nye Veier, Sebastian Kussl, til Byggeindustrien.

Fanger opp feil tidlig

Ifølge Nye Veier vil ny teknologi gjøre det enklere å fange opp feil tidlig og dermed sørge for at sentrale komponenter kan vedlikeholdes og repareres før de går i stykker.

– Vi beveger oss nå fra menneske-til-menneske-kommunikasjon til maskin-til-maskin-kommunikasjon, sier Kussl og forklarer:

– Frem til nå har viktig informasjon gjerne gått fra et menneske ute på befaring til et menneske som sitter på kontoret og legger det inn i en stor database som i verste fall ikke er oppdatert. Det vi ønsker å oppnå, og som vi også allerede er i gang med å ta i bruk på flere av våre prosjekter, er maskin-til-maskin-kommunikasjon der komponentene og infrastrukturen ute på anleggene kommuniserer direkte med en maskin internt på huset, sier Kussl.

Effektivt

Nye Veier har stor tro på at sensorteknologi kan gjøre driftssikkerheten på veiene bedre og vedlikeholdsarbeidet mer effektivt.

– Når vi har en tunnelvifte som snakker sammen med vårt asset-mangegement-system, kan vi oppdage at den er i ferd med å gå i stykker to uker før det faktisk skjer. Viften sender signaler om at noe er i ferd med å skje, og kommuniserer dette inn til vår maskin. Da kan vi planlegge drift- og vedlikeholdsarbeider før hendelsen inntreffer, sier Kussl.

Stort potensial

Allerede i dag bruker Nye Veier slik sensorteknologi, men potensialet er enda større enn de klarer å utnytte.

– Vi får mange signaler fra sensorteknologien i veien som ikke blir utnyttet godt nok i dag. Et tellepunkt i veien, kan gjøre så mye mer enn å bare telle antall biler og vi ser hele tiden på nye muligheter til å bearbeide de dataene vi får inn, sier Kussl.

Miniseminar

Torsdag arrangerer derfor Nye Veier et miniseminar hos StartupLab i Forskningsparken i Oslo med norske oppstartsbedrifter som utvikler sensor- og plattformtekonolgi for anleggsbransjen. 

– Disse startup-bedriftene hjelper oss å nå våre mål. Skal vi bygge samfunnsøkonomisk lønnsomme veier, så må veiene holdes åpne. Da er det essensielt å ha live-tilgang til våre komponenter, sier Kussl som er opptatt av at anleggsbransjen også blir kjent med de nye tekonologibedriftene som er på full fart inn i norsk veibygging og -drifting.

– For oss som en stor offentlig innkjøper, er det krevende å få selskapene inn. Vi har noen utviklingskontrakter, men vi er avhengige av å få dem inn i de store totalentreprisene våre. Vi ønsker at våre leverandører skal tørre å ta med seg startup-bedrifter inn i de store entreprenørene, sier Kussl.

StartupLab

StartupLab er en av de ledende teknologi-inkubatorene i Norge.

Mer enn 80 startups, med totalt mer enn 350 gründere, sitter i deres lokaler på Forskningsparken i Oslo. Mellom 40 og 50 nye oppstartsselskaper tas inn i inkubatorer hvert år, og mer enn 260 selskaper har vært igjennom systemet til nå.

MobilityLab er det første industriprogrammet lansert av StartupLab.

Programmet er driftet av StartupLab, og i tett samarbeid med partnerbedriftene som inngår i programmet, som inkluderer Møller Mobility Group, NSB, Posten, Circle K, Telenor, Hafslund Nett, Oslo Kommune, TØI, IF Forsikring, og nå også Nye Veier.