SVs Lars Haltbrekken vil ha bedre tilbud til alle dem som liker tog, ikke bare pendlere. Partiet tar kravene til Stortinget i høst. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

SV vil løfte togturistenes krav til Stortinget

SV ber regjeringen også prioritere dem som vil reise langt med tog, og ikke bare pendlerne. Partiet vil ha flere nattog og avganger, både i og ut av landet.

SV reagerer på at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier regjeringen vil prioritere togpendlerne framfor dem som ønsker å bruke tog på feriereiser, lengre strekninger og som erstatning for fly.

– Dette er ikke et enten eller, men et både og. Det viser at regjeringen ikke ønsker å gi et skikkelig godt tilbud til folk som vil ta toget, sier miljøpolitisk talsmann i SV, Lars Haltbrekken, til NTB.

Han mener særlig noe må gjøre med nattogtilbudet.

– Togtilbudet på natta har blitt dårligere og dårligere de siste årene. Tidligere kunne man ta nattog fra Kristiansand, Arendal, Åndalsnes, Flåm og Mo i Rana, men alle disse har blitt fjernet. I tillegg er det dyrt og svært vanskelig å få plass, sier Haltbrekken.

Billigere og flere nattog

Reiseplanleggeren Entur meldte fredag om rekordsommer for salg av interrailbilletter og andre type billetter til og i utlandet. Toginteressen har eksplodert den siste tiden, men de reisende er frustrert over mangel på sovevogner, dårlig utenlandsforbindelser, få og treige avganger mellom de store norske byene og dårlig informasjon og rutetider og billetter. Blant annet.

Nå vil SV ta togpassasjerenes krav til Stortinget. Partiet har tatt utgangspunkt i ønsker og krav som har kommet fra medlemmene i Facebook-gruppen Togferie , som nå har over 26.000 medlemmer. Partiet løfter fram ni konkrete forslag, som de vil legge fram for Stortinget i høst:

*Kjøpe inn flere sovevogner

*Gjøre det mulig å dele sovekupe for å gjøre reisen billigere

* Få tidligere innsjekk på sovevognene slik at småbarnsforeldre som reiser med barn, kan legge barna tidligere

*Bedre nett- og telefondekningen på togene

*Flere avganger mellom de store byene

* Økt fart for å kutte reisetiden

*Direktetog mellom Oslo, København og Hamburg, samt sørge for at reisende fra Stavanger, og Trondheim lett kan koble seg på togene videre ut i Europa

*Samarbeid mellom de norske og svenske togselskapene slik at man fra Norge kan koble oss på nattogene Sverige planlegger til Europa

*Forenkle billettsystemet slik at man kan bestille togbillettene ett sted, istedenfor som i dag å måtte inn på hvert enkelt lands togselskap.

Pendlerne først

Under Arendalsuka ble samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) utfordret på det dårlige tilbudet for dem som vil reise på ferie, og ta tog mellom de store norske byene.

Dale uttalte at det nå gjøres massive investeringer og utbedringer på norsk jernbane, men at togpendlernes tilbud er viktigst.

– Når kapasiteten er liten, slik den er nå, er pendlerreisende vår hovedprioritert foran andre tiltak, som diskusjonen om nattog, sa Dale til NTB.

– Så skjønner jeg at det er behov for å se hvordan vi kan forbedre tilbudet for dem som reiser til utlandet, og vi er i dialog med svenske myndigheter om hvordan vi kan få til, sa Dale.

Samferdselsministeren sier han ikke kan garantere at togturistene vil få et bedre tilbud neste sommer, men at de kommende anbudsrundene om togtrafikken på Østlandet kan åpne for bedringer.

– Bedre resultat også på tvers av landegrensene, er blant de tingene vi ser på når vi skal gå inn i nye anbudsrunder, uttalte Dale til NTB.

Dette er togturistenes ønskeliste:

Stadig flere vil reise med tog på ferie, men togturistene mener tilbudet i dag er altfor dårlig.

Dette er det viktigste ønskene til togturistene:

For utenlandsreiser:

* Få tilbake direktetog fra Oslo til København og fra Oslo til Hamburg, både på natt og dag.

* Nattog fra Nord-Danmark til Hamburg eller lenger ned i Tyskland, mange tar båt til Hirtshals og bytter til tog der.

* Gjøre det enklere å kjøpe billetter til tog i hele Europa, inkludert plassreservering for Interrail. I dag er det tungvint å orientere seg om hvor billetter kan kjøpes.

* At de skandinaviske togmyndighetene snakker sammen og samordner sine rutetider, og at Norge kobler seg på de nye nattogene som Sverige nå planlegger nedover i Europa.

* Samkjørte ruter fra Bergen/Stavanger/Trondheim via Oslo og ut av landet.

For innenlandsreiser:

* Forenklede billettsystemer etter mal av flyselskapene.

* Flere avganger og høyere fart mellom de store byene i Norge.

* Få tilbake fleksibiliteten man hadde før, med å kunne gå av og på igjen og ta neste tog uten å betale for ny billett.

* Flere sovevogner, og flere typer sovevogner i Norge. I andre land med nattog er det vanlig med liggekupeer med 4–6 plasser, som er ideelle for en familie.

* Mulighet for å ta nattog med sovekupé på billigere vis ved å dele kupeer.

* Bedre barnerabatter

* Bedre internett-dekning på norske tog

BT-kommentator Jens Kihl har også samlet en rekke råd fra togentusiaster i kommentaren « Dette kan få toget tilbake på sporet igjen». Her er noen av hans råd til landets togaktører:

*Tidligere innsjekking på nattoget. Innsjekking kl. 22.40 er altfor sent for barnefamilier. Gi mulighet til å sjekke inn bagasje, slik at en har mindre å passe på.

*La nattvogner, som kan hektes på toget underveis, vente på utvalgte stoppestedene langs ruten. Dette ble gjort før.

* Opprette et køsystem for ledige sovekupé på Vy-appen, dersom noen vil avbestille.

*Gi bonuspoeng på togreiser slik man får på fly

(Kilde: Facebook-gruppen Togferie og Jens Kihl i BT. )