F.v. Martin Asp, administrerende direktør i JM Norge, Tormod Lien, markedsrådgiver, miljømerking i Svanemerketog og talkshowvert Erik Aasheim.F.v. Jorge Jensen, fagdirektør finans i Forbrukerrådet, Kaija Omnundsen, produktdirektør i Finn.no, talkshowvert Erik Aasheim og Sveinung Rotevatn, statssekretær i Klima- og miljødepartementet.Masrtin Asp, Tormod Lien, Erik Aasheim, Sveinung Rotevatn og Guro Hauge.Thina Saltvedt, Erik Aasheim og Sveinung Rotevatn.

- Det stopper ikke med Svanemerket

JM bestemte seg i fjor for å svanemerke alle sine nye boliger, men de jobber også videre for stadig å kunne levere enda grønnere løsninger.

- Våre ambisjoner stopper ikke med svanemerkingen vi har innført – vi jobber videre for å kunne levere enda mer klimavennlige løsninger. Det er fortsatt mye vi kan gjøre, ikke minst innen måten vi bygger på. Dette gelder selvsagt ikke bare oss – men dette gjelder for hele bransjen og samfunnet rundt oss, mener Marin Asp, adm. dir. i JM Norge.

Asp deltok torsdag morgen på et talkshow som omhandlet nettopp grønne boliger og hvordan vi kan bli flinkere til å ta i bruk grønne løsninger i byggenæringen - og å få samfunnet rundt oss til å både etterspørre og kjøpe klimavennlige produkter. Arrangementet var i regi av Stiftelsen Miljømerking Norge og JM Norge.

Parisavtalen
Blant deltakerne var også Zeros Guro Hauge. Hun sier det neste steget bør være å bygge produkter og løsninger i forhold til målene i Parisavtalen – og mener dette er fullt mulig.

- Ja, det er selvsagt fullt mulig å bygge boliger som er i tråd målene i Parisavtalen - men man må anstrenge seg, påpeker Hauge.

Asp mener det er avgjørende å få frem løsninger som gjør det enda lettere å ta miljøvennlige valg.

- Det er viktig å få opp en standard for å gjøre klimavalgene lettere. Vi må få grønne løsninger inn i volumproduksjonen - og ikke bare gjennom pilotprosjektene, påpeker han.

Han får støtte av Hauge, som mener at utfordringen til byggenæringen er gjøre det hele prosessen enklere; hva kan du få, hvor mye koster det og når kan du få det.

JM har selv tatt et valg om at alle deres boliger skal være Svanemerket – så man kan ikke få noe annet når man kjøpe en bolig fra JM

Talkshowet, som fant sted på Arendalsuka, satte fokus på hvordan såkalt dulting kan utgjøre en forskjell i klimaarbeidet fremover. Det er mange som har lyst til å utgjøre en forskjell innen bærekraft og miljøtankegang, men vet ikke hvor de skal starte, eller føler seg maktesløse alene. Derfor ønsket JM og Svanemerket å invitere til et talkshow om bærekraftig dulting. Nudging, eller dulting på norsk, er et konsept med røtter i adferdsvitenskapen og politisk teori som beskriver hvordan positiv bekreftelse og indirekte forslag kan påvirke beslutningstakingen både på gruppenivå og individnivå.

Bransjeløft
Martin Asp og markedsrådgiver Tormod Lien i Svanemerket peker på at å Svanemerke boliger handler om å få kundene til å velge en miljømerket bolig – og at det er dette dulting handler om – det skal bli lettere å velge en svanemerket bolig. Man skal dulte kjøperne.

Asp håper man kan få til et felles bransjeløft med å gjøre det enklere for kundene å velge miljøvennlig.

- Det skal være lett for kundene å velge miljøvennlig – og dette må vi hjelpe kundene med - det er vi som skal gjøre jobben. Dette bør ikke være en del av selve konkurransen i markedet. På samme måte som man ikke konkurrer innen HMS, skal vi ikke konkurrere innen bærekraft. Her skal vi hjelpe hverandre frem. Vi må heller konkurrere på pris og kvalitet på boligene, mener Asp.

Disse deltok på talkshowet torsdag:
Sveinung Rotevatn, Statssekretær, Klima- og miljødepartementet,
Thina Saltvedt, Seniorrådgiver Sustainable Finance, Nordea
Jorge Jensen, Fagdirektør finans, Forbrukerrådet
Tormod Lien, Markedsrådgiver, Miljømerking – Svanemerket
Martin Asp, Administrerende direktør, JM Norge
Guro Hauge, Fagansvarlig bygg og materialer, Zero
Kaija Omnundsen, Produktdirektør, Finn.no
Erik Aasheim, Talkshowvert, Primus productions