Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Innlegg: Porteføljestyring er nøkkelen til vesentlig klimagassreduksjon i samferdselsutbygging

Jannicke Garmann og Ketil Søyland

Publisert: 09.08.2019 08:31. Sist endret: 09.08.2019 08:32.

Gjennom Nasjonal Transportplan (NTP) setter det norske samfunnet ambisiøse mål for utbygging av samferdselsinfrastruktur. I NTP for perioden 2018 – 2029 er ambisjonen å bruke 1000 milliarder kroner på samferdselsprosjekter.

  • Bransjeaktører positive til royal-forslag fra departementet

  • Kritisk til regelforenkling - tror mange må leie konsulent for å gjøre ting etter boka

  • Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer

  • Salget av nye boliger steg 86 prosent i mars: – Vi er veldig fornøyde med utviklingen vi ser nå

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Bransjeaktører positive til royal-forslag fra departementet
  • Kritisk til regelforenkling - tror mange må leie konsulent for å gjøre ting etter boka
  • Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer
  • Nyboligsalget steg 86 prosent i mars: – Vi er veldig fornøyde med utviklingen vi ser nå
  • Økning i salget av anleggsmaskiner
  • Uro rundt Statens vegvesen - tillitsvalgt frykter veientreprenørene får mindre å gjøre
  • Vil opprette Norges største sentral for ombruk
  • Han er ny Innva-sjef
  • Ny tunnelrigg fra Sandvik
  • Kjeldaas kjøper Brekke Maskin
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Innlegg av:

 

Ketil Søyland, prosjektdirektør bærekraft, Norconsult
Janicke Poulsen Garmann, konserndirektør, Norconsult

Prosjektene i planen har i stor grad kommet dit på bakgrunn av årevis av forhandlinger og politiske valg, og er prioritert utfra blant annet samfunnsnytte. Prosjektene varierer i størrelse, kompleksitet og geografi, men de har det til felles at de medfører store klimagassutslipp – og dermed også store muligheter for forbedring.

Statens vegvesen (SVV) sitt prosjekt «Krav om klimakutt i konkurransegrunnlag (KraKK)» har estimert at et «vanlig» veiprosjekt medfører klimagassutslipp tilsvarende ca. 35 tonn CO 2-e (-e = ekvivalenter) per million kroner som investeres. Dette tallet varierer selvfølgelig fra prosjekt til prosjekt og avhenger blant annet av hvor mye tunnel, bru og masseforflytting prosjektene krever. De siste prosjektene Norconsult har vært involvert i indikerer opp mot 40-45 tonn CO 2-e per million investert. Vi kan dermed forenklet si at 1000 milliarder kroner vil tilsvare et sted mellom 35 og 45 millioner tonn CO 2-e over en tiårsperiode, i størrelsesorden 3,5-4,5 millioner tonn CO 2-e per år. Til sammenligning lå Norges totale nasjonale utslipp på ca. 52,3 millioner tonn CO2-e i 2017 - med et mål om å redusere det til ca. 30 millioner tonn CO 2-e innen 2030.

20 prosent reduksjon er enkelt – 40 prosent krever kunnskapsbasert tilnærming
Erfaringer fra våre oppdrag innen samferdselssektoren de siste årene viser at et utslippskutt på 20 prosent er relativt enkelt å oppnå ved bevisst bruk av materialer og annen tilpasning av prosjektet. Vi erfarer imidlertid at prosjektene ikke klarer å oppnå samfunnets målsetting om 40 prosent reduksjon uten at alle store og små tiltak vurderes. I denne søken etter de nødvendige tiltakene er det lett å velge «populære» tiltak og ikke nødvendigvis de som gir best kost/nytte. For å finne tiltak som de enkelte prosjekter kan gjennomføre, må beslutningene baseres på kunnskapsbaserte, tverrfaglige prosesser.

I Norconsult har vi god erfaring med å gjøre dette ved en styrt idédugnad og evaluering av tiltak basert på kunnskap om utslipp, effekt og kostnader - og på den måten sette sammen tiltakspakker som gir måloppnåelse (f.eks. innsparing på 20, 30 eller 40 prosent klimagassutslipp) ved å ta de enklest gjennomførbare og minst kostnadskrevende tiltakene først.

Betong, stål, massetransport (fossilt drivstoff), sprengstoff og asfaltproduksjon står for mer enn 80 prosent av et samferdselsprosjekts klimagassutslipp. Ved å komme tidlig inn i prosjektene kan rådgivende ingeniører i større grad optimalisere løsningene ut fra hensynet til klimagassutslipp, og unngå at det benyttes gamle standardløsninger - «slik gjorde vi det sist». For eksempel reduseres utslippene i prosjektene når det benyttes betong med redusert karbonutslipp (lavkarbonbetong). Det som ofte glemmes er at reduksjon av mengder er vel så effektivt. Blir betongveggen 20 prosent tynnere, reduseres også utslippene tilsvarende. For å lykkes med optimalisering av løsninger for mengder og materialforbruk, må det settes av tilstrekkelig av tid og ressurser i prosjektene til å gjennomføre optimaliseringsprosessen.

Lønnsom bærekraft
Den hyggelige observasjonen vi har gjort oss er at ved bevisste valg kan dagens samferdselsprosjekter spare 20-30 prosent klimagassutslipp sammenlignet mot tall fra 2010 - uten at investeringskostnadene økes. I noen tilfeller reduseres kostnadene også. Skal utslippet reduseres med 40 prosent, vil kostnadene øke noe i dag, men trolig lønne seg i det lange løp.

For å få til dette må kost-/nyttevurderinger ligge til grunn for valgene som gjøres. Tiltakene som gir best kost/nytte er etter vår erfaring de som sparer materialer eller masseforflytting og store terrenginngrep. Som regel vil da også kostnaden gå ned.

I dag er det vanskelig for en prosjektleder hos en av bestillerne (SVV, Nye Veier, Bane NOR, Avinor, Kystverket) å ta beslutninger som vil gi økte kostnader for prosjektet på kort sikt, selv om det bidrar til å nå utslippsmålene. Det ligger ikke i deres mandat.

To eksempler som viser at 40 prosent er fullt mulig
I prosjektet E16 Ringeriksbanen mener vi som rådgiver (sammen med samarbeidspartnere) å kunne dokumentere at klimagassutslippet kan reduseres med ca. 30 prosent uten at kostnadene økes. Vi har også dokumentert at 40 prosent klimagassreduksjon er mulig, men at dette sannsynligvis vil medføre økte kostnader for prosjektet.

I prosjektet E39 Kristiansand vest – Mandal øst stilte Nye Veier krav om at klimagassutslippene skulle reduseres med minimum 10 prosent. Etter godt samspill med byggherre mente Norconsult og Entreprenøren AF at det var mulig å få til mer, og satt ambisjonsnivået på 20 prosent uten at det skulle gå utover lønnsomheten i prosjektet. Dette får vi til ved gode materialvalg, optimalisering av løsninger og effektiv anleggsteknikk. Reduksjonen på 20 prosent ble etter det innarbeidet som et krav i fremtidige kontrakter med Nye Veier. Beregningene viste også at klimagassutslippet kunne reduseres med ytterligere 20 prosent, til totalt 40 prosent, ved å bruke fossilfri anleggsdiesel. Dette tiltaket ble vurdert å gi for dårlig kost/nytteeffekt, men viser at det er mulig å kutte utslippene vesentlig mer, dog ikke innenfor prosjektets kostnadsramme.

Porteføljestyring er løsningen
For å få skikkelig fart på satsingen må kravene til maksimalt klimagassutslipp være forankret i prosjektenes styringsrammer, på lik linje med en investeringsramme i kroner. I dag er investeringsramme og mulig utbyggingstakt begrensende for et prosjekt. Med en ramme som angir prosjektets maksimale klimagassutslipp, vil det kanskje være denne som er begrensende. Men som de fleste vet; begrensninger skaper muligheter. Rådgivende ingeniører, entreprenører og leverandører elsker utfordringer, og utfordringer er fullt løsbare dersom kravene kommer – kompetansen er der i dag. Etter noe tid, vil begrensingen ligge balansert mellom kostnad og CO 2-e, da det er mulig å redusere utslipp ved økt innsats, smarte løsninger og å konkurranseutsette klimagassutslipp. NTP-perioden går over mange år, den teknologiske utviklingen går fort og dermed vil prisen for de «nye» løsningene falle, siden etterspørselen og konkurransen øker. Med en skikkelig og målrettet innsats vil et anleggsprosjekt i slutten av planperioden for NTP kunne se helt annerledes ut enn i dag.

Settes det krav til maks klimagassutslipp for hele NTP-porteføljen, kan etatene styre sin portefølje av prosjekter ved å gi dem en ramme ut fra både kroner og tonn CO 2-e. På NTP-nivå kan en slik ramme for eksempel være 1000 milliarder kroner og 25 millioner tonn CO 2-e i perioden 2018-2029. Deretter kan klimagassutslipp budsjetteres ut til hvert enkelt prosjekt på lik linje med økonomiske budsjetter. Ved å vurdere kost/nytte kan etatene velge hvordan kuttene skal oppnås ut fra et helhetsperspektiv, og sikre at vi får mest mulig infrastruktur, og minst mulig klimagassutslipp for pengene.

Som rådgivende ingeniører kan vi, sammen med entreprenører og leverandører, skape løsninger som reduserer klimagassutslippene vesentlig, men vi savner politisk vilje til å bidra så det monner.

Nøkkelord:

Anlegg, Rådgivere
 

Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer

 

Bransjeaktører positive til royal-forslag

 

Departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse
i royalsaken

 

Uro rundt Statens vegvesen - tillitsvalgt frykter veientreprenørene får mindre å gjøre

 

Kritisk til regelforenkling - tror mange må leie konsulent for å gjøre ting etter boka

Annonsørinnhold
 

Ny software forenkler prosesser og håndtering av miljøkrav
- ved hjelp av digitale produktdata


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen