Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Fjord1 vil ha slutt på «Tesla-tilstander» for elferjene

Fjord1-sjef Dagfinn Neteland vil ha standardiserte løsninger for lading av elferjer. Her er han sammen med statsminister Erna Solberg, som fredag besøkte ham i Florø. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Publisert: 02.08.2019 14:48.

På fire år har Fjord1 fått halvparten av ferjene sine over på strøm. Nå vil de bort fra «Tesla-tilstander», hvor hvert selskap har sitt eget ladesystem.

  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo

  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen

  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • Innreiserestriksjonene videreføres fram til 13. mai
  • Høyde-Service Utleie etablerer seg på Langhus
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • NCC har startet opp ny asfaltfabrikk på Sørlandet
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

– Vi er Tesla på sjøen, vi. Vi bygger bare ladeanlegg som passer til våre båter. Akkurat på samme måte som jeg ikke kan lade min Volvo på en Tesla-lader, sier administrerende direktør Dagfinn Neteland i Fjord1 til NTB.

Fredag tok han imot statsminister Erna Solberg (H) i Florø og fortalte om det voldsomme tempoet i utskiftingen av de gamle dieselferjene. Innen første kvartal neste år har selskapet konvertert 36 ferjer til elektrisk drift.

– Utviklingen går vanvittig fort, slår statsministeren fast.

Dagen i forveien tok hun Norled-ferja Ampere mellom Lavik og Oppedal. I 2014 var den verdens første batteridrevne ferje, men nå er den langt ifra alene. Innen utgangen av 2021 vil den være én av 80 ferjer med batterier i Norge, noe som nesten utgjør nesten 60 prosent av alle ferjene.

Låste ladesystemer

Men også noe annet har skjedd ved overgangen til eldrift: Nå er hver av ferjene bundet til kun de lade- og kaianleggene som er spesialdesignet for dem.

– Vi bygger kaier og ladesystemer til våre båter. Punktum, sier Neteland.

Det vil han ha slutt på.

– Problemet er at vi tar på oss en kontrakt med Statens vegvesen som setter tydelige krav når det gjelder energiløsning og trafikk, men det er ingen krav om hvilken type ferje og hvilken type lading det skal være, sier Neteland.

Dermed risikerer man at ferjene er ubrukelige andre steder når anbudet går ut.

– Interessant

Kanskje får Neteland det snart som han vil. Under intervjuet kommer nemlig statsministeren bort.

– Det er en veldig interessant problemstilling, skyter hun inn.

Men Solberg har også noen argumenter for å avvente litt:

– Hvis vi standardiserer for mye for tidlig, får vi en utfordring på innovasjonen. Vi må tenke på den avveiningen også, sier Solberg, som lover å følge opp saken framover.

– Suksess

Men standardiseringsproblemene og andre barnesykdommer til side: Neteland er klar til å erklære Norges elferjesatsing for en suksess.

Nå er det halvannet år siden Fjord1 startet driften på Norges første helelektriske ferjesamband, mellom Anda og Lote. Bare der sparer ferjene CO2-utslipp tilsvarende 1.600 biler årlig, ifølge direktøren.

– Mellom Anda og Lote bruker vi i snitt rundt 75 kilowattimer på en ferjetur. Det koster ikke mer enn det man betaler for en kaffe og svele i kafeen. Det er altså ikke bare miljømessig smart, men også økonomisk, sier han.

Neteland legger til at elferjene både er mindre energikrevende, har lavere driftskostnader og billigere vedlikehold enn det de kalkulerte med på forhånd.

Fem prosent dyrere

Men satsingen har også kostet: Til sammen har Enova på vegne av regjeringen gitt 665 millioner kroner til alle prosjektene som er ferdige innen 2021. I tillegg har fylkeskommunene fått 100 millioner kroner for økte driftskostnader.

Statsministeren mener likevel det er lurt.

– Vi fikk DNV GL til å gjøre en gjennomgang som viste at det er en merkostnad for elferjene på fem prosent. Det gjelder anbudene som er gjort til nå, sier hun.

Med en rivende teknologiutvikling kan prisene komme til å falle ytterligere i framtiden.

Elferjene har for øvrig fått kritikk for at ladetiden flere steder har ført til færre avganger, men ferjedirektøren er ikke i tvil om at denne utfordringen lar seg løse.

– Effektiviteten på ladesystemene er blitt så god. Man må uansett ha ut og inn bilene, og ferjene kan lades på få minutter. Det er ikke noen hemsko for driften, sier han.

Nøkkelord:

 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksveiene i Stor-Oslo

 

NRC fikk kontrakt på Fornebubanen

 

Vegvesenet vil dele opp 9,6 milliarders prosjekt i tre kontrakter

 

Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen