Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Full fart i Trikkeprogrammet

Fra arbeidene i Storgata. Foto: Bymiljøetaten

Publisert: 01.08.2019 22:13.

Oppgradering og fornyelse av trikkeskinner, gater og byrom er godt i gang. Mandag 2. september tas den midlertidige trikketraseen i Christian Krohgs gate og Stenersgata i bruk, og opprustningen av Storgata starter for fullt.

  • Helland AS inn på eiersiden i Rogalandshus Gruppen AS

  • XL-BYGG og DNT skal ta vare turisthytter

  • Frykter forsinkelser av byggeprosjekter

  • TECO 2030 og Implenia Norge sammen om å teste hydrogendrevne løsninger på byggeplasser

Nettleder

Viktig utvikling i royalsaken

Les også:

  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • XL-BYGG og DNT skal ta vare turisthytter
  • Frykter forsinkelser av byggeprosjekter
  • TECO 2030 og Implenia Norge sammen om å teste hydrogendrevne løsninger på byggeplasser
  • Oppdeling av fond kan gi milliarder til vedlikehold av kirkebygg
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • LO og NHO enige om nye permitteringsregler
  • 47 konkurser i uke 15
  • Stort jordskred i Tana - hytter evakuert
  • OM Bakken Bygg AS ble Årets Byggmann 2020
  • Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Snart er strekningen mellom Tinghuset og Tullins gate ferdig, et halvt år før tiden. Dette er to av åtte infrastrukturprosjekter i Trikkeprogrammet som pågår i Oslogatene akkurat nå.

Trikkeprogrammet består av tre delprosjekter: Kjøp av 87 nye, moderne trikker til Oslo, oppgradering av trikkebasene på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold – pluss en rekke små og store infrastrukturprosjekter som omfatter opprustning av trikkeskinner og oppgradering av holdeplasser, gater og byrom, heter det i en pressemelding fra Sporveien.

Samlet plan for fornyelse
I Trikkeprogrammet er det laget en plan for infrastrukturoppgraderingene som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner. Flere ting blir nå gjort samtidig. I de største infrastrukturprosjektene skal hele gatens bredde få et løft med nye fortau, ny granitt, oppgraderte holdeplasser, benker og ny beplantning. Enkelte steder skal det også skiftes vann- og avløpsrør flere meter under bakken.

Trikkeskinnene i Oslo er mange steder gamle og nedslitt og trenger fornyelse. Noen steder er også avstanden mellom inngående og utgående trikkespor for smal i henhold til internasjonalt regelverk. På visse strekninger blir det derfor utført sportilpasninger for å imøtekomme tekniske krav til bredde mellom sporene, slik at to trikker kan møte hverandre uten problemer.

Testkjøring av nye trikker
Oslo kommune har gitt Sporveien ansvaret for å lede Trikkeprogrammet. Den første nye trikken er planlagt levert til Oslo for testkjøring vinteren 2020/2021, og fremdriften er god.

– Før de nye SL18-trikkene kommer for testkjøring i 2020/2021 vil de fleste infrastrukturprosjektene være ferdige. Resten ferdigstilles parallelt med innfasingen av de nye trikkene. Vi samarbeider tett med Bymiljøetaten, Vann- og avløpsetaten og Ruter om gjennomføringen av alle infrastrukturprosjektene. Alt ligger dermed til rette for at testingen av de nye trikkene vil kunne gjennomføres som planlagt, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Sporveien.

Prinsens gate først ferdig
De første byggearbeidene i Trikkeprogrammet startet i 2016 og Prinsens gate ble som første ferdigstilte infrastrukturprosjekt åpnet i februar 2017. Byggherre for oppgraderingen av Prinsens gate var Bymiljøetaten, som er ansvarlig for gjennomføringen av flere store oppgraderingsprosjekter som pågår akkurat nå.

Sporveien er byggherre for gateopprustningsprosjektene som i dag foregår på to strekninger i Grefsenveien, på Majorstuen og i Frognerveien. Blant Sporveiens ferdigstilte infrastrukturprosjekter er blant annet Thereses gate, Grensen og Kirkeristen, Biermanns gate, Skøyen og Geita bru og Oslo gate, for å nevne noen.

Nøkkelord:

Anlegg
 

47 konkurser i uke 15

 

TECO 2030 og Implenia Norge sammen om å teste hydrogendrevne løsninger på byggeplasser

 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid

Annonsørinnhold
 

Slik oppnår du ombruk og redesign av bygg og interiør


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen