Illustrasjon av eksisterende Mjøsbru med ny betongbru i bakgrunnen. Illustrasjon: Nye Veier/Multiconsult

Nye Veier: Vektlegger klimavennlige løsninger på Mjøsbrua

Valget av materialer i Mjøsbrua vektlegges ikke i seg selv i Nye Veiers konkurransegrunnlag for E6 Moelv – Roterud, men veiselskapet vil belønne klimavennlige løsninger i konkurransen.

Det skriver Nye Veier i en pressemelding fredag.

I september i år blir det klart hvem som har kvalifisert seg til å bli med videre i konkurransen om å bygge Mjøsbrua. Nye Veier melder om stor interesse både fra nasjonale og internasjonale aktører for bygging av E6 Moelv – Roterud, inkludert ny motorveibru over Mjøsa.

– Den nye motorveibrua utgjør hoveddelen av oppdraget. I valg av entreprenør kommer vi til å legge vekt på klimavennlige løsninger. Bygge- og levetidskostnader samt tilpassing til området blir også vurdert i konkurransen om hvem som får oppdraget med å bygge ny bru over Mjøsa, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet.

Nye Veier opplyser at de ikke har nevnt noen konkrete materialer for motorveibrua.

– Vi håper det kommer tilbydere som også har valgt å ha med tre som materialvalg, men uansett må brua i hovedsak bygges av andre materialer. Det vil nok være en stor bestanddel med betong, fordi en så omfattende konstruksjon vil ha krevende og mye fundamentering under vann. Vi har konkludert med at alle brutyper kan realiseres, og et eventuelt samvirkealternativ med tre vil kunne bestå av cirka 20 prosent tre, sier Moshagen.

– I prestasjonsmålene for den nye brua er vi klare på at den entreprenøren som klarer å levere den mest klimavennlige brua får et fortrinn, sier Moshagen.

Grunnforholdene i Mjøsa kan avgjøre brutypen, skriver Nye Veier i pressemeldingen.

– For andre sommer på rad undersøker vi nå grunnforholdene. Tilsammen bruker vi cirka 40 millioner kroner på å kartlegge grunnforholdene på Moelv - Øyer, der Mjøsbrua har det største fokuset og arbeidsomfanget. Dette for at tilbyderne skal ha best mulige data å jobbe med når brukonseptet skal utvikles. Er det for dårlige grunnforhold blir det trolig færrest mulig dype fundamenter i Mjøsa og brua får lange spenn, noe som kan påvirke materialvalget.

Vinneren av konkurransen blir, ifølge pressemeldingen, kunngjort i løpet av våren 2020.