Investeringsavgiften er en miljøutfordring til Samarbeidsregjeringen

-Stoltenberg-regjeringens ønske om å utsette fjerningen av investeringsavgiften kan gi miljøkonsekvenser med uheldige signaleffekter. Dette bør den nye regjeringen gripe fatt i, sier RIF-direktør Tor Saghaug.

Ved fremleggingen av statsbudsjettet i forrige uke ble det klart at Stoltenberg-regjeringen ønsker å fjerne investeringsavgiften først den 1. oktober 2002; en utsettelse på et halvt år i forhold til opprinnelig forslag. I RIF organisasjonen for rådgivere er man nå engstelige for at hardt tiltrengte investeringer i energieffektiviserende tiltak innen kraftsektoren skal bli utsatt. RIF oppfordrer nå Bondeviks Samarbeidsregjering til å gjøre om forslaget i statsbudsjettet, eller iverksette kompenserende tiltak. -Vi vet at det er potensiale i opprusting og utvidelse av eksisterende vannkraftverk på 5 10 TWh. Til sammenlikning tilsvarer det forsiktigste anslaget her den samlede produksjonen fra de foreslåtte gasskraftverkene på Kolsnes, Kårstø og Skogn, sier Saghaug: Helst burde den nye regjeringen fremskynde avviklingen av investeringsavgiften til årsskiftet. Oslo, 15. oktober 2001 RIF-direktør Tor Saghaug med oppfordring til Samarbeidsregjeringen: Sats mer på utdanning, forskning og utvikling! Vi ser tendenser til økte investeringenr i forsking og utdanning i Statsbudsjettet. Nå gjelder det at Samarbeidsregjeringen kan forsterke disse tendensene, sier RIF-direktør Tor Saghaug. Skattelette til FoU-tiltak i bedriftene er et positivt bidrag til næringsrettet forskning, sier Tor Saghaug i en kommentar til statsbudsjettet: Også i rådgivernæringen er det behov for nyutvikling og videreforedling av kunnskap, og regjeringens forslag vil stimulere til nødvendig satsing. Samtidig presiserer Saghaug at dette kun må anses å være en begynnelse: -Statsbudsjettet legger opp til 3,5 milliarder kroner i reduserte skatter og avgifter. I det perspektivet er ikke én milliard til forskning og utvikling så mye, hevder han, og velger å tolke tildelingen i statsbudsjettet som en tendens. Jeg går ut fra at Samarbeidsregjeringen vil forsterke signalene fra statsbudsjettet, slik de legger opp til i dokumentet fra Sem gjestegård. Forskning, utvikling og utdanning er grunnpillarene som skal bære kunnskapsamfunnet når oljeinntektene tar slutt, sier Saghaug. Oslo, 15. oktober 2001 Samarbeidsregjeringen må realisere Nasjonal Transportplan -Det er ikke uten skuffelse rådgivernæringen registrerer at statsbudsjettet ikke legger opp til å oppfylle Nasjonal Transportplan, sier RIF-direktør Tor Saghaug: -Dette er et dårlig signal til en anleggsnæring i krise. Nå må vi sette vår lit til at stortingsflertallet og den nye regjeringen vil plusse på det som mangler, uttaler han. Statsbudsjettet legger opp til å bruke 650 millioner kroner mindre til investeringer i jernbane enn det transportplanen legger opp til. RIF stiller seg kritisk til at regjeringen viser så liten praktisk vilje til å hente inn etterslep på infrastruktursektoren: -Her er det en klar utfordring til en ny regjering, sier Saghaug, som håper Kjell Magne Bondevik vil være i stand til å oppfylle valgkampløftene om satsing på kollektivtrafikken og se sammenhengen mellom jernbaneinvesteringer og Samarbeidsregjeringens miljøintensjoner. Når vi samtidig ser at det legges opp til å underfinansiere veisektoren med om lag en halv milliard kroner i forhold til Nasjonal Transportplan, må det være lov å uttrykke bekymring, sier Saghaug: Investeringer i infrastruktur og samferdsel er avgjørende for samfunnets konkurranseevne. RIF vil be den påtroppende regjeringen om åpne øynene for denne problemstillingen, avslutter Saghaug.