<p>Det legges i løpet av året 300.000 tonn asfalt i prosjektet E6 Kolomoen-Moelv. Foto: Jørn Hindklev</p>E6 Kolomen-Arnkvern. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Ved Åker veikryss. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Ved Åker veikryss. Foto: Jørn HindklevE6 Kolomoen-Arnkvern. Ved Åker veikryss. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Nord for Nydal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Naturens eget kunstverk. Nord for Nydal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Naturens eget kunstverk. Nord for Nydal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Nord for Nydal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Nord for Nydal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Nord for Nydal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Nord for Nydal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Ny kulvert for fremtidig InterCity-trasé. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Ny kulvert for fremtidig InterCity-trasé. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Ny kulvert for fremtidig InterCity-trasé. Foto: Jørn HindklevOLYMPUS DIGITAL CAMERAE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Tunnel for Dovrebanen. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Tjernli nord for Brumunddal. Foto: Jørn HindklevE6 Arnkvern-Moelv. Brumunddal. Foto: Jørn Hindklev

Nye Veier åpner første del av E6 Kolomoen-Moelv 1. oktober - legger 300.000 tonn asfalt i løpet av året

– 63 prosent av E6 Kolomoen-Moelv er nå ferdigstilt, sier
prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier Innlandet.

De ferierende bilistene kjører gjennom E6 i Hedmark vil til de grader merke at utbyggingen av E6 Kolomoen-Moelv går unna.

– I sør vil trafikantene merke at de i stor grad kjører på en ferdigstilt firefelts vei der de benytter ene retningen. Også nord for Nydal vil det før sommerferien bli satt på trafikk på cirka 5,5 kilometer ferdig sørgående felt i retning Oslo. Sammenliknet med sommeren i fjor, vil det nå merkes at omkjøringer og rundkjøringer er færre, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier Innlandet.

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier Innlandet. Foto: Jørn Hindklev

1. oktober er det også klart for første delåpning av helt ny firefelts motorvei i prosjektet. Da åpner den 12 kilometer lange strekningen Kolomoen-Kåterud på Hæhres del av prosjektet.

Norges største asfaltjobb

Moshagen opplyser at det nå jobbes på spreng med å legge asfalt i prosjektet, som er «Norges største asfaltjobb» i et enkeltstående vegprosjekt. Veidekke Industri leverer og legger asfalt til både Veidekke og Hæhre på hele Kolomoen-Moelv. Totalt skal det legges cirka 500.000 tonn asfalt i totalprosjektet.

– I år er det toppåret blir det lagt 300.000 tonn med asfalt, og trykket på asfalt er nå på sitt høyeste. Det er ikke mange om noen som har asfaltert mer enn 300.000 tonn på et år eller i et prosjekt før, sier Moshagen.

Som en del av prosjektets reduksjon av CO2-utslippene, fyrer Veidekke Industri sitt produksjonsanlegg på Sørli med pellets.

– De gikk bort fra olje og bygde om fabrikken til pelletsfyring for å score godt i konkurransen, sier Moshagen.

Intensivt betongarbeid

I arbeidet med betongkonstruksjonene er aktiviteten svært høy.

– Alle de kritiske konstruksjonene er i rute, og det jobbes nå intensivt med flere jernbanekonstruksjoner, sier prosjektdirektøren.

Ved Tjernli nord for Brumunddal bygges det en ny betongkulvert for E6 kryssing av fremtidig InterCity-trasé.

– Kostnaden for denne kulverten er 150 millioner kroner, og denne forskutterer Nye veier for Bane Nor. Hvis Bane NOR skulle bygd den i forbindelse med fremtidig InterCity-utbygging ville det kostet cirka 450 millioner kroner. Samfunnet sparer store beløp på at denne kulverten bygges nå og vi er glad for at Samferdselsdepartementet bestemte dette og la det inn som en del av vårt prosjekt, sier Moshagen.

Ved Tjernli, nord for Brumunddal, bygges det nå kulvert for fremtidig InterCity-trasé. Foto: Jørn Hindklev

Også byggingen av Åkerkrysset på Hamar har kommet langt og vil pågå for fullt i sommer og høst.

Nye 19 kilometer åpnes neste sommer

Neste sommer vil ytterligere 19 kilometer ferdig firefeltsvei være klar for åpning.

– Blant annet vil det da bli ferdig vei fra Arnkvern og forbi Brumunddal ved Nes-krysset, og da har vi til sammen 31 kilometer ny firefelts veg med 110 kilometer i timen sommeren 2020. De siste 12 kilometerne av prosjektet vil bli ferdig i desember 2020, sier prosjektdirektøren.

– Hva er hovedutfordringen for entreprenørene mot ferdigstillelse i desember 2020?

– Hæhre vil i praksis ha svært mye ferdig i løpet av 2019, fordi de skal være komplett ferdig allerede til 1.juli 2020. Men det er nå sluttføring av strekningen Kolomoen-Kåterud, samt betydelig arbeider med Åkerkrysset, Midtstranda og Vienkrysset som er de største stedene. For Veidekke handler det nå om å få lagt over trafikken på ferdigbygde nye felt slik at de kan bruke det siste drøye året på å forsterke samt utbedre dagens E6. Nøkkelen for dette er å få ferdigstilt alle 80 konstruksjonene på Kolomoen-Moelv. Entreprenørene har god kontroll på dette viktige arbeidet, sier Moshagen.

Statens vegvesen mener de bygger ett år raskere på OPS-prosjektet rv. 3/25 enn Nye Veier. Til det har Moshagen ingen kommentar.

– Nye Veier og våre entreprenører bygger 43 kilometer firefelts motorvei med 110 kilometer i timen på 41 måneder. Det er det lengste enkeltstående motorvegprosjektet som har vært under bygging samtidig i Norge hittil, sier han.

I tillegg til 43 kilometer motorvei består prosjektet Kolomoen-Moelv også av 17 kilometer med fylkesvei og gang- og sykkelvei.