Det var stor interesse på Campus Ås da den første betongbilen med elektrisk drevet trommel på byggeplass kom med første betongleveranse til Fellsbygget. Fra venstre Tomas Wamstad i Kodyna AS, Stein Hov i Norbetong, statssekretær Atle Hamar, Jonas Vevatne og prosjektdirektør Erik Antonsen i Statsbygg.

Eldrift av betongleveranse til Campus Ås

Torsdag ettermiddag fikk Campus Ås – Fellesbygget den første betongleveransen levert med elektrisk drevet betongtrommel – med blant andre statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet tilstede.

Ifølge Statsbygg og teknologibedriften Kodyna AS, skal betongbilen være den første i sitt slag i Europa, og den er en del av et prosjekt som går over fire faser.

– Den første delfasen er elektrifisering av trommelen mens bilen er på byggeplass. Neste fase blir elmotor for bilens fremdrift, mens fase tre blir utvikling av elektrisk betongpumpebil. Fase fire går ut på å oppnå fullelektrisk betongleveranse til byggeplass, sier senioringeniør Jonas Vevatne i Statsbygg til Byggeindustrien.

Norsk elteknologi

Bilen er levert av Liebherr-representanten Jørn Glad AS i Norge, og teknologien er utviklet av Kongsberg-selskapet Kodyna AS.

– Vi har utviklet hele det elektriske drivsystemet for trommelen på betongbilen. Nå ser vi også muligheter for elektrifisering av mobilkraner, som har nærliggende løsninger som betongbilen, sier partner Tomas Wamstad i Kodyna AS.

– Liebherr i front

– Nøkkelen nå blir å legge til rette for elektrifiserte byggeplasser både når det gjelder kjøretøy, maskiner og prosesser, sier Vevatne, som legger til at det tyske gigantkonsernet Liebherr ligger helt i front når det gjelder utvikling av elektriske løsninger. Da selskapet er familieeid, har det stor frihet til å ta steget fra fossile til fornybare løsninger, sier Vevatne.

Samarbeidsprosjekt

Betongbilen er finansiert med midler fra Pilot-E, og skal brukes til leveranser av betong til Campus Ås – Fellesbygget, som Statsbygg oppfører i forbindelse med Veterinærbygget. Pilot-E er et felles initiativ mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.

Det er Norbetong AS som eier prosjektet, der også Bellona, Jørn Glad AS og Statsbygg er med.

– Prosjektet satte fart da vi fikk midler fra Pilot-E. Nå vet vi at produktet fungerer, sier prosjektleder Stein Hov i Norbetong til Byggeindustrien.