Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen. Foto: Jørn Hindklev

Statens vegvesen om OPS-prosjektet rv. 3/25: - Vi bygger ett år raskere enn Nye Veier

– Dette prosjektet setter ny rekord. Vi bygger OPS-prosjektet rv. 3/25 ett år raskere enn Nye Veier gjør på E6 i gjennom Hedmark, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.

Han opplyser til Byggeindustrien at entreprenøren Skanska ligger helt på fremdriftsplanen, og at åpning av rv. 3/25 Løten-Elverum 1. november 2020 virker både trygt og godt.

– Skanska har en veldig god driv i prosjektet. Det ligger store muligheter for entreprenøren å tjene mer penger ved å åpne tidligere, men det er selvsagt litt avhengig av hvordan været blir både denne sommeren og til vinteren. Men jeg blir ikke overrasket over at det blir tidligere åpning, sier han.

Skanska holder et godt driv på OPS-prosjektet rv. 3/25 Løten-Elverum. Foto: Jørn Hindklev

– Raskere enn Nye Veier

Statens vegvesens prosjektleder fastslår at OPS-prosjektet uansett setter rekord.

– Vi bygger her ett år raskere enn hva Nye Veier gjør på E6, og vi ligger an til å levere prosjektet 20 prosent rimeligere enn anslagene i den eksterne kvalitetssikringen, sier han.

– Blir det kvalitet i dette prosjektet?

– Ja, det er vi trygge på. Skanska tar ansvar for kvalitet i 20 år fremover. Hvis de må stenge veien for å utbedre den en hel da, får de ikke betalt for den dagen. Vi legger merke til at de legger kvalitet i vegen sin, sier han.

Av de 28 konstruksjonene på prosjektet er de aller fleste i full gang. Stensbye opplyser at noen også er helt ferdige.

Håper på å fullføre rv. 25 til Hamar

– Det ser også ut til at vi klare å ta vare på besparelsen vi har lovet på 1,5 milliarder kroner. Besparelsen skulle vi gjerne brukt til å bygge rv. 25 ferdig til Hamar. Det ligger allerede inne i kontrakten at vi kunne gjort dette, forklarer han.

– Hvem får bygge den gjenstående strekningen?

– Det gjenstår å se, men Skanska kunne bygd den gratis for bompengesatsen som er satt. Heller ikke Nye Veier kan bygge rimeligere enn gratis, fastslår Stensbye.

Rv. 3/25 bygges med 15,2 kilometer firefeltsveg med midtdeler og 10,4 kilometer med 2/3 felts veg med midtdeler.

Prosjektet består også av tre planfrie kryss, to rundkjøringer, to T-kryss, 71 kilometer ny gang- og sykkelveg, 10 bruer, 18 over-/underganger og to faunapassasjer.