Nye EU-regler skal bedre sikkerhet i norske tunneler

Nye EU-regler pålegger Norge å skjerpe sikkerheten ved rundt 100 tunneler. EUs tunneldirektiv ble vedtatt i 2004 i kjølvannet av de alvorlige ulykkene i Tauern-, Mont Blanc- og St. Gotthard-tunnelen i perioden 1999-2001.

Fredag ble direktivet innlemmet i EØS-avtalen og dermed gjort gyldig for Norge. Direktivet stiller en rekke minimumskrav til sikkerhet i tunneler på det transeuropeiske veinettet. Reglene gjelder for tunneler som er over 500 meter lange, både eksisterende tunneler og de som er under planlegging. Oppgradering av teknisk utstyr på eksisterende tunneler som en direkte konsekvens for å etterkomme EU-kravene, vil koste 250 millioner norske kroner, sier konstituert informasjonsdirektør Terje H. Solheim i Vegdirektoratet til NTB. Hvor mye dette vil koste på sikt ved anlegg av nye tunneler kan ikke beregnes før en vet hvilke tunnelprosjekter som skal bygges, sier Solheim. Norske myndigheter oppfattet i utgangspunktet de foreslåtte EU-reglene som rigide og dårlig tilpasset det norske veinettet og geografien, særlig på Vestlandet. Nå er de likevel fornøyd med resultatet etter å ha fått gjennomslag for blant annet mindre strenge sikkerhetstiltak i tunneler med lite trafikk.