Utbyggingssjef Jørund Gullikstad i Nye Veier.

Nye Veier dropper to tunneler på ny E6 i Trøndelag

Nye Veier dropper å bygge to nye tunneler, hver på 800 meter, gjennom Svartløftberget nord for Hommelvik, på den nye E6 mellom Ranheim og Værnes som skal bygges de nærmeste årene.

Til gjengjeld må det bygges to nye bruer, hver på 250 meter, over elva Homla. I den opprinnelige planen var det snakk om å bygge ei ny bru, og beholde den gamle som nå må rives. Totalt spares mellom 200 og 300 millioner kroner på det nye konseptet der prislappen for hele den 23 kilometer lange strekningen fra Ranheim i vest til Værnes i øst som er beregnet til 4,2 milliarder kroner. Anleggsstart er satt til vinteren 2020, og ferdigstillelse ved årsskiftet 2024/25. Som totalentreprenør er valgt spanske Acciona med Multiconsult og LNS som de viktigste medhjelperne.

- Det er takket være innspill fra totalentreprenør Acciona og rådgiver Multiconsult at vi nå har foretatt en betydelig endring på konseptet for den nye motorveien ut til Værnes fra Trondheim, opplyser utbyggingssjef Jørund Gullikstad i Nye Veier til Byggeindustrien.

Og det er nettopp slik Nye Veier vil ha det. Trøndelagssjefen i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan sa i et foredrag nylig at entreprenører og konsulenter som ikke hadde noe nytt å bidra med til et veiprosjekt, like godt kunne holde seg hjemme.

E6-strekningen fra Trondheim og ut til Værnes består i dag av fire tunneler. Tre av dem lengst øst mot Værnes har bare ett tunnelløp, og berøres av den nye motorveien som skal utvides til fire kjørefelt, og en fartsgrense på 110 kilometer i timen for hele strekningen. Det innebærer at de eksisterende tunnelene må få nye tunnelløp. I tillegg var det i den opprinnelige planen snakk om to helt nye tunneler gjennom Svartløftberget, like ved avkjørselen til Hommelvik, kommunesentret i Malvik kommune, og rett vest for den 3,9 km lange Helltunnelen. Dette var nødvendig for å få den rette kurvaturen på veitraseen da det ble bestemt at fartsgrensen skulle settes opp fra 90 til 110m i timen.

Bedre kurvatur
Etter innspill fra Acciona og Multiconsult blir disse tunnelene nå droppet. Det skjer ved at utløpet mot øst for Stavsjøfjelltunnelen endres noe. Det gir en kurvatur for den nye motorveien som tilfredsstiller kravene til en fartsgrense på 110 km/t. En konsekvens av den nye planen er at den eksisterende brua over elva Homla må rives, og to nye bruer må bygges. Det alene betyr en ekstra kostnad på om lag 200 millioner kroner, men totalt medfører endringene i den oppsatte planen en besparelse på mellom 200 og 300 millioner.

- I tillegg oppnås en god del andre forbedringer med det nye konseptet. Vi sparer på veivedlikeholdet. Det er dyrere å drifte og vedlikeholde tunneler enn veier i dagen. Veien blir mer trafikksikker, og vi får et enklere anlegg å forholde oss til ettersom hele den nye veistrekningen skal bygges parallelt med dagens E6, opplyser Gullikstad.

Trafikk og anlegg samtidig
Den nye motorveien skal bygges samtidig som trafikken skal gå som normalt på dagens E6. Omfattende anleggsarbeid i fire år i en av de travleste veistrekningene nord for Dovre blir en av de største utfordringene for dette veiprosjektet.

Både Vegdirektoratet, Malvik kommune og fylkesmannen i Trøndelag har sagt foreløpig ja til de nye planene. Utfordringene som gjenstår å løse, er i henhold til Gullikstad støy, og nærheten til elva Homla.

Den nye motorveien ut til Værnes blir det andre veiprosjektet Nye Veier Trøndelag setter i gang. Alt i oktober er det klart for anleggsstart for den sju kilometer lange traseen Melhus-Kvål sør for Trondheim.

Klikk for større versjon