Beitstadsundbrua. Ill. Statens vegvesen

Konkurs etter oppdrag for kinesisk entreprenør

Verkstedbedriften Fosdalen Industrier AS som holder til i Malm i Trøndelag, begjærte seg denne uken for konkurs. De hevder dette skjer på grunn av et oppdrag for den kinesiske entreprenøren SRBG (Sichuan Road & Bridge Group) på Beitstadsundbrua.

Det er Trønder-Avisa som melder dette (krever innlogging).

Det kinesiske entreprenørselskapet fikk høsten 2018 kontrakten på å bygge den 580 meter lange brua over Beitstadsundet, som en del av en ny fylkesvei 17 og fylkesvei 720 nord for Steinkjer.

Fosdalen Industrier, som er eid av bedriften FollaTech, har vært underleverandør til det kinesiske selskapet. Trøndernes oppgave har vært å sveise sammen stålbjelkene som skal være bærekonstruksjonene til den nye brua. Selve stålbjelkene er produsert i Kina av en datterbedrift av SRBG.

Det som står igjen av det arbeidet Fosdalen har kontrakt på, er ifølge bobestyrer, advokat Nils Håkon Risberg, stanset, og de 22 ansatte i firmaet er oppsagt. Statens vegvesen som er ansvarlig som byggherre på vegne av Trøndelag fylkeskommune, arbeider for å finne løsninger. Arbeidet med å få stålbjelkene montert er på det nærmeste avsluttet, riktignok noen uker forsinket i henhold til den oppsatte tidsplanen.

I intervju med Trønder-Avisa er styreleder Olav Dehli i Fosdalen Industrier, meget kritisk til det arbeidet, og den forbindelsen de har hatt med kineserne. Han hevder at prosjektstyring og -ledelse har vært altfor dårlig. Det samme gjelder kontakt og kommunikasjon med SRBG. Han er også kritisk til kvaliteten på det stålet som kineserne har levert.

SRBG avviser overfor avisa at de kan lastes for konkursen i Fosdalen-Industrier. Entreprenøren peker på at Statens vegvesen godkjente arbeidet som ble gjort med elementene i Kina. De sier også at framdriften i Beitstadsundet går etter planen.