Det var godt oppmøte fra både utbyggingsområdene i Nye Veier,  totalentreprenørene AF, Hæhre, Veidekke og Acciona, samt deres underentreprenører. Foto: Nye Veier.

Nye Veier inviterte entreprenørene til erfaringsseminar om sprengningsarbeider

I perioden januar 2017 til april 2019 ble det sprengt mer enn 7000 salver og cirka 14 millioner kubikkmeter fjell i Nye Veier prosjektene. Det var utgangspunktet da veiutbyggeren nylig inviterte entreprenørene til erfaringsseminar.

– Sett i lys av det store sprengningsvolumet i prosjektene har det vært lite hendelser, men sprengningsarbeider er risikabelt og kan være livsfarlig. Vi må derfor hele tiden jobbe med å redusere risikoen så mye som mulig. Vi kan ikke tillate at det skjer ulykker der mennesker blir skadet eller dør, sier prosjektdirektør Magne Ramlo i en melding fra Nye Veier.

Tok initiativ

Ramlo påpeker at det ved E18-prosjektene Tvedestrand-Arendal og Rugtvedt-Dørdal, har vært sprengingsuhell som kunne fått alvorlige konsekvenser. Det er bakgrunnen for at han som prosjektdirektør i Nye Veiers E18-utbyggingsområde høsten 2018 tok initiativet til det første erfaringsseminaret om sprengningsarbeider.

– De første sprengningsarbeidene i Nye Veier-prosjektene begynte på E18 Tvedestrand-Arendal. Det er viktig å bringe erfaringer videre inn i nye prosjekter. Jeg tror på åpenhet og samarbeid med bransjen også på dette området og mitt utgangspunkt er at det alltid er noe som kan gjøres bedre. Derfor er det viktig å utveksle erfaringer og passe på å fortelle hverandre om hva som gjøres bra og hvordan vi skal strekke oss for å bli enda bedre, sier han.

Tredje i rekken

Erfaringsseminaret Nye Veier nylig arrangerte var det tredje i rekken om hva som kan gjøres for å redusere risikoen for mennesker, miljø og materiell i forbindelse med sprengningsarbeider. I likhet med foregående møter var det godt oppmøte fra både utbyggingsområdene i Nye Veier, totalentreprenørene AF, Hæhre, Veidekke og Acciona, samt deres underentreprenører.

Entreprenørene delte erfaringer

AF Anlegg, som har totalentreprisen i prosjektet E18 Tvedestrand-Arendal, var blant flere av entreprenørene som uttalte at de opplever at det kan være utfordrende å følge eksplosivforskriften fordi forskriften ikke nødvendigvis er tilpasset store volumer med nærmest industriell produksjon av sprengningsarbeider som det er på E18-prosjektene.

– AF understreket at det er positivt med drahjelp fra byggherren. Det er viktig med eierskap til fjellet og tilstrebe å ha faste folk på faste områder slik at man utnytter fagkompetansen på en god måte. Det er viktige signaler til Nye Veier at de store entreprenørene uttrykker at vi som selskap har gitt de større frihetsgrader i for eksempel valg av sprengingstekniske løsninger. Sammen skal byggherre, entreprenør og flinke fjellfolk finne praktisk gjennomførbare tiltak for å redusere risikoen med sprengningsarbeider, skriver Nye Veier.

Under seminaret kom det ifølge Nye Veier også frem at Veidekke har gjennomgått og justert rutiner, maler og sjekklister basert på erfaringer fra prosjektet E6 Arnkvern-Moelv. Hæhre Entreprenør kunne på sin side fortelle at de i arbeidet med sikre sprengningsarbeider har identifisert forbedringsområder i både anbudsfasen, plan- og konkretiseringsfasen og i utførelsesfasen.

– Hæhre er også opptatt av hvordan trasévalg påvirker byggefasen og hvordan man kan redusere behovet for sprengningsarbeider og også redusere risikoen med dette. De sier det er nødvendig å sette seg inn i hva sprengningsarbeider dreier seg om, melder Nye Veier.

Digitalisering

Ifølge Nye Veier var alle de tre totalentreprenørene opptatt av at kravene til dokumentasjon ikke må bli for kompliserte. Entreprenørene mener et system for digitalisering av salveplaner og borerapporter vil effektivisere og forenkle arbeidet med dokumentasjon. Dette er et område hvor Nye Veier ønsker å finne nye løsninger sammen med bransjen.

– Digitalisering må bli tema på neste erfaringsseminar. I nye kontrakter legger vi nok opp til enda mer fleksibilitet for entreprenøren til å løse arbeidene med sprengning. Både byggherren og entreprenørene vil vinne på det, fastslår Magne Ramlo.

Nabokontakt

Forholdet til naboer og trafikanter og krevende situasjoner i forbindelse med sprengningsarbeider var også et tema som ble diskutert under erfaringsseminaret.

Nye Veier bruker og entreprenørene bruker ulike informasjonskanaler i prosjektene. Både kontraktsfestet informasjon til publikum ved oppstart av prosjektene, nabomøter underveis i anleggsfasen, husstandsbrosjyrer, Facebook og Nabovarsling.no, er ifølge Nye Veier viktige tiltak.

– Vår erfaring er at det beste er tidlig og ærlig informasjon om at anleggsarbeider innebærer ulemper for naboer med støv, støy og rystelser. Våre og entreprenørenes erfaringer med nabokontakt tilsier at man må ha enda bedre planer for nabokontakt og nabokartlegging, sier kommunikasjonsrådgiver Imi Vegge i Nye Veier.

DSB til stede

Erfaringsseminaret var lagt til Tønsberg, hvor også Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) holder til.

– Representanter fra DSB var til stede og de etterlyste at bransjen går sammen om å fremme forslag til eventuelle endringer eksplosivforskriften. Ifølge DSB trenger de drahjelp fra bransjen for å forbedre forskriftene, melder Nye Veier.