Konkurranse kan gi bedre kollektivtilbud

Konkurranse gir mer kollektivtransport for pengene. Det slår forskere fra Transportøkonomisk institutt fast.

I en fersk rapport har de to forskerne Oddgeir Osland og Frode Longva fra Transportøkonomisk institutt (TØI) gått gjennom erfaringer fra kollektivtrafikken i hele Europa. Og konklusjonen er klar: Konkurranseutsetting gir generelt reduserte kostnader. Pengene kan brukes til å gi kundene et bedre tilbud, skriver Dagsavisen. Forskerne mener den norske debatten om konkurranseutsetting nesten bare har handlet om pris, og i langt større grad også burde handlet om kvalitet. Kvalitet kan også være et vinnerkriterium for private tilbydere, hevder TØI. Man bør ikke ha et dogmatisk forhold til dette. Konkurranseutsetting kan også være et middel for å gi et bedre tilbud til kundene, sier Osland. Han viser spesielt til erfaringer fra Nederland, der man har prøvd å konkurranseutsette ved hjelp av tilbudskonkurranse. Her har myndighetene satt av en pott som skal brukes til kollektivtransport, og gitt tilslaget til selskapet som har kunnet tilby det største og beste tilbudet. Dette er noe vi også kunne prøvd ut i Norge, sier Osland. Ifølge forskerne viser internasjonale erfaringer at det kan spares 20-30 prosent på å konkurranseutsette.